welcome to CantStopSmilling Blog

Always be grateful of what Allah SWT have blessed us with throughout our lives...
Appreciate those who hates you, as without them, we could not become stronger in life..
Treasure those who loves you, as their love can always cherishes you when you're sad...

Saturday, February 27, 2010

~~~~~TIDUR~~~~~~`


-uargh......
-ish.....tutup mulut lah menguap...teruk...
-hum?....hmmmmm......
-ha tengok!merengkok balik! bangun!!!!cepatlah kak, eish, mazni nak ke dapur dululah......
-.......
-akak!!
-ye ye...da bangun da...uargh.....hmmmmm......

Maznah  lantas bangun untuk bersama menunaikan solat subuh berjemaah bersama ayah mereka di ruang tamu. seusai mandi, kelihatan adiknya sedang mengemas katilnya.

-hehe....syukran2...
-ha yelah... cepatlah akak...
-ye ye.. nak siap dah ni...

mazni memuncungkan bibirnya, maznah cuma tersenyum memandang adiknya. setelah menunaikan solat subuh berjemaah, maznah bersiap untuk ke sekolah pada pagi itu. kelihatan mazni termenung di jendela, maznah tersenyum sendirian.

-ha...melangut!
-eh ape plak... suke kacau orang lah akak ni...
-ha moncong2! panjangkan lagi moncong comel tu, nanti akak buat reben eh...
-eish akak!!

maznah ketawa berdekah-dekah setelah berjaya menyakat adiknya.sedang masing-masing menyusun buku ke dalam beg, ayah mereka memanggil mereka, supaya segera turun untuk bersarapan. lantas, masing-masing berlari anak mendapatkan ayah mereka di ruang dapur.


-yay!!nasi goreng!!!
-ha, duduk makan, nanti ayah hantar pergi sekolah.
-okkeh!

mazni masih termenung, maznah dapat merasakan perubahan yang berlaku pada adiknya, namun, adiknya masih belum mahu bercerita... tak sempat lagi nak tanya ni, balik nantilah. seusai bersarapan, mazni terlebih dahulu meninggalkan meja dan menggalas beg sekolahnya yang agak berat ke ruang tamu.

-kenapa adik kamu nah?
-tahlah ayah.nah tak tau, dari tadi dia macam tu. kerja sekolah tak sempat siap kot... nanti nah tanye.
-hmmm...tak pelah.

pak cik loqman segera berlalu untuk mengambil kunci kereta setelah anak-anaknya selesai bersiap untuk ke sekolah.sepanjang perjalanan, mazni diam, tidak seperti selalu, dia gemar bercerita, dan suka menyakat kakaknya, namun pagi itu lain benar perangai anaknya. 

-cikgu, nanti perkhemahan puteri islam kat mana?
-kat air terjun jeram linang InsyaAllah... kamu dah bagitau ayah kamu?
-hurm... hehe... belom.
-nanti cikgu akan edarkan surat kebenaran ibubapa, kamu bagi kat penjaga kamu ye.
-InsyaAllah cikgu. 
-saya tak nak ikut..

semua mata tertumpu kepada mazni. dia tertunduk ke lantai.maznah memandang adiknya tanpa berkedip.

-nini...kenapa?
-tahlah. selamat ke tempat tu?
-nini...
-baiklah, cikgu rasa macam ni, hari ni, kamu balik berbincang..(bla bla bla)

maznah mendekati mazni yang agak terkebelakang daripada ahli-ahli puteri islam yang lain. 

-nini, kenapa?
-tak nak lah kak.
-hari tu ni pujuk akak join, kenapa tak nak pulak ni?

maznah membetulkan hijab adiknya yang agak senget dek deruan angin di  padang, hairan hatinya melihat adiknya saat ini, dan dia dirundung sebak. 

-tak pe, kalau adik tak nak ikut, kite same2 tak ikut eh?
-hmmm..

mazni memandang kakaknya dengan sebuah senyuman yang amat manis. maznah membalas senyuman comel itu lantas mereka berpimpin tangan menuju ke tempat letak basikal, untuk pulang ke rumah setelah tamat aktiviti kokurikulum mereka pada petang itu.

-kak...
-ye?
-nini sayang akak...
-akak pon sayang nini.

angin sepoi petang itu mendinginkan mereka sepanjang perjalanan pulang.setiba di kawasan perumahan mereka, sebuah lori sampah dengan tidak semena membelok ke arah mereka, dan maznah tercengang melihat apa yang berlaku di depan matanya, lori tersebut terbabas menghampirinya, Subhanallah!!!!! terngiang jeritan mazni yang sayup di belakangnya, saat dirinya dirasakan jatuh menyembah bumi, maznah sebak, kesakitan menjalar di tubuhnya...mungkin inilah saat terakhirnya di dunia ini, tidak sempat melihat wajah ayah tercinta sebelum mata terpejam, tidak sempat memeluk adiknya buat kali yang terakhir, terasa sayu hatinya, air mata mula mengalir......

-Subhanallah,akak!!!bawak mengucap!!!
-nini...
-dahla tu akak...bangun....kenapa akak ni.
-akak minta maaf nini, nanti kirim salam kat ayah..bagitahu akak sayang ayah...
-MasyaAllah,akak...jangan lah merepek macam ni...pelik lah akak ni...kak...bangunlah kak...
-nini....

maznah cuba membuka mata, kelihatan mazni duduk mencangkug memandangnya dengan wajah risau yang teramat...kemudian, datang ayahnya, dengan Yassin di tangan, berkain pelikat, berbaju melayu serta berketayap,

-Ya Allah...maznah, ape jadi lah ngan budak ni. dah... bangun. cepatlah, nanti lambat nak berbuka sama2, ni kenapa tidur dengan tak mandi lagi ni?cepat pergi mandi. mak kamu tengah siapkan makanan berbuka tu, cepat sikit. mazni, kamu pergi tolong mak kamu dulu.
- baik ayah... akak... bangun cepatlah, dahlah tak mandi lagi...busuk......

maznah terkebil-kebil sendirian, dipandang nya kiri dan kanannya, otaknya ligat berpusing mentafsir suasana. mazni lantas membantu maznah berdiri, tangannya menggosok kepala kakaknya,

-haish akak ni, tulah, balik sukan tak mandi dulu, dah tu tidur lagi lepas Asar, dah nak dekat Maghrib plak tu, kan da jatuh kerusi ni. sakit tak?

 maznah terkedu....HA????????

2 comments:

  1. huhu.....mula2 saspen...pastu sedih...pastu...hahaha....ohhh...alhamdulillah...

    bagus2....teruskan (^^,)

    kakak sentiasa menyokong...

    moral of the story...

    1. jangan tidur lepas asar...terutamanya apabila belum mandi lagi...

    2. luahkan lafaz yang tersimpan di lubuk hatimu sebelum kehilangan menggantikan lafaz tersebut...kak ja sayaaaaaaaang dilaaaaaaa....

    3. kadang-kadang apa yang dijangka adalah berbeza dengan apa yang berlaku....jangan mengikuti persangkaan awal

    hehe....syukran....jazakillah...perkongsian menariiiiik....suka2

    ReplyDelete
  2. saya cari lembu,
    mana entry baru?

    pagi-pagi menguap,
    bakpo gak senyap?

    ultraman jumpa rasaksa,
    bila La nak preksa?

    huhu...(^^,)

    ReplyDelete