welcome to CantStopSmilling Blog

Always be grateful of what Allah SWT have blessed us with throughout our lives...
Appreciate those who hates you, as without them, we could not become stronger in life..
Treasure those who loves you, as their love can always cherishes you when you're sad...

Sunday, October 16, 2011

..........-----goodbye-----.......................

within just a minute, u r no longer there with me.




within just a moment, i cant see  u anywhere near me,


i'm  guessing, this is the moment to say goodbye.



so, goodbye.





------p/s---------
dedicated to my beloved camera.
we are destined to be together for only 3 years.
i will always lov u.

Tuesday, September 6, 2011

selamat menyambut kedatangan syawal!!

selamat menyambut hari raya, walau dah lepas perayaan rasminya saat kami2 yang terpaksa menjalani latihan industri di tempat LI masing2. Alhamdulillah, setakat ini semuanya berjalan lancar, InsyaAllah.



huh, lama xjenguk blog, kih3. klako. malas bebeno atenye. bile duk rumoh beginilah ye. dan sekarang tetibe terdetik rasa untuk kembali berkongsi ilmu saya yang tidaklah seberapa bersama saudara2 saudariku yang tersangat saya sayangi lagi kasihi dan???? cintai... cintakah?

C=cerita     I=insan   N=nanar   T=tanpa     A=Agama.

hok aloh, awat, jangan lah maroh, awat hangpa ni, bgurau sikit pun xleh eh, bukan hangpa xtau, aku ni kekadang loklak... hahaha *ok, seribu kemaafan ku pinta seikhlas hati kepada semua yang mengenali diri  :D


baiklah, berbalik kepada pengkisahan yang sebenar, iaitu perihal Umat islam yang kini berada di bulan Syawal....

sekarang, jom kita sama2 hayati hadis Rasulullah s.a.w

 “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.” [Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no: 1164 (Kitab al-Siyam, Bab disunatkan berpuasa enam hari dari bulan Syawal)]

hukum berpuasa selama 6 hari ini adalah sunat, dan juga ia tidak diwajibkan untuk berpuasa secara berturut2 sepanjang 6 hari tersebut. berpuasa pada mana-mana hari di bulan Syawal selama 6 hari asalkan dicukupkan kepadanya 6 hari di bulan Syawal adalah di bolehkan.Walaubagaimana pun adalah lebih afdhal disegerakan pelaksanaan puasa enam Syawal berdasarkan keumuman firman Allah s.w.t.:

 “Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (ke arah mendapatkan) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa.” [Surah Ali Imran 3:133]

dan juga asalkan, ia dilakukan di dalam bulan Syawal, bukan di cukupkan 6 hari termasuk Zulkaedah atau bulan mendatang ye. :D

masih ramai yang keliru, bolehkah digabungkan niat puasa Qadha' dan puasa Sunat?

saya dan rakan-rakan pernah menanyakan soalan ini kepada ustaz semasa berada di matrikulasi. jawapan yang diberikan kepada kami ialah,  puasa qadha' itu perlu ditunaikan terlebih dahulu sebelum menunaikan ibadah sunat seperti puasa sunat ini.   kerana puasa qadha' itu di kira sebagai hutang kita dengan Allah SWT, maka wajib kita melangsaikan segala 'hutang' yang ada, kerana sebolehnya jika saat ajal menjemput, tentulah kita semua ingin dijemput dalam keadaan telah melangsaikan kesemua hutang.

untuk menjelaskan lebih lanjut, baca link ni ye kawan2 yang tersayang;

semoga pahala yang telah kita perolehi di sepanjang Ramadhan yang barakah tidak di lampaui dengan kejahilan kita dalam menghadapi ketibaan syawal.. InsyaAllah, :D

setakat ini dahulu, InsyaAllah, saya akan update blog ini, dengan izinNya, semoga kita dipertemukan lagi, :)


p/s:
  1. rakan-rakan yang terchenta, semoga kita bersabar dalam menempuh dugaan tak de kerja/banyak kerja sepanjang menjalani LI, hehehe, rindu kamu semua. Ukhuwah fillah.
  2. my family, hhihiii, Alhamdulillah ad rezeki merasa berada d rumah 1 sem utk LI nih, hihi.. love u!
  3. buat kakak lama dan abang baruku, aka pasangan pengantin baru tersayang, semoga selamat hendaknya, semoga kekal dalam redhaNya, semoga selamat sepanjang di persinggahan bermakna ini, dila sayang kak ja n abg khairi.. semoga sihat sejahtera :D
  4. buat pembaca yang bermurah hati untuk sama2 nasihat2 dan baca2 blog x seberapa ambe, trimaz. :D

Saturday, June 11, 2011

yup... it is....

ghost A went to PC Fair held at KLCC(was it??well, juz pretend that it did) he was staring hard at the laptops displayed there. fascinating. it saw a father and his 2 daughters, also observing a laptop that seems so and very nice. the father wishes to buy it for his daughter, which is studying in matriculation. so, the ghost was fascinated to see this girl's happy face when she got the laptop, and it decided to follow her all the way back to her matriculation, and back to her room. she lives with 3 room mates. one of them were dull looking, she wasnt even bothered by the look of the new laptop. arfah took a glance, and give the girl who just got her laptop a disgusted look. they werent in good terms in the first place, for several reasons. while mika, her other room mate, were excited to see it. she wants to try it herself. reminders: not every hands are delicate when they are handling others properties, and sometimes,their  hands on approach could result in damage to ur stuffs.... right? click. haha

mika : wow!! brand new laptop!! its the recent item!
girl    : not really...
mika : wow..hey look. intel inside... idiot inside..
girl    : really?? hmmmmm... i think its Islam inside.

the ghost then just wonder away into thin air, before anything could harm him... whuuuusssshhhhhhh!!!!!!

Thursday, June 9, 2011

susahnya...

Alhamdulillah... kepada semua yang dapat keputusan peperiksaan baru2 ni. bersyukurlah, apa yang kita dapat itu rezeki Allah SWT, tinggi rendah pointer bukan ukuran, yang penting, kita redha menerima apa yang ditakdirkan untuk kita bersama..

tajuk entri saya, "susahnya" apa yang susahnya kan? nothing is impossible with imagination... bak kata spongebob.

janganlah bila dapat result, nak meninggi diri dengan kejayaan tak seberapa kita di dunia ini. kadang2, Allah uji kita dengan kejayaan, supaya kita lebih insaf akan segala perbuatan kita di dunia ini, walau apa yang kita lakukan, tetaplah kita merendah diri, zuhud sentiasa, contohilah peribadi mulia  Baginda Rasul kita serta para sahabat.

kalau kita tak contohi akhlak mulia Baginda Rasul dan para sahabat, siapa lagi kita nak contohi... jangan tersalah pilih untuk mencontohi orang yang tidak berpaksikan agama Islam yang benar, kerana, tujuan kita hidup di dunia adalah sebagai makhluk Allah SWT, bukan untuk menjadi hamba kepada dunia yang berpaksikan hiburan dan nafsu semata.. Naudzubillah ...

jangan cemburui kejayaan orang lain sehingga rasa cemburu itu menyebabkan kita membenci orang yang berjaya tersebut... berdosa.. cemburuilah kejayaan mereka dalam memburu kejayaan, bersahabatlah dengan mereka seikhlasnya, jadikan cemburu itu sebagai pendorong kita ke arah kejayaan, Insya Allah..

kejayaan di dunia sahaja tak memberi apa2 makna, kalau tidak kita iringkan dengan jihad mencapai kejayaan di akhirat kelak..

ambil iktibar dari apa yang telah berlaku di sekeliling kita. kenikmatan yang kita nikmati hari ini pemberian Allah SWT, kesihatan, kecantikan, kecerdikan, itu semua nikmat yang Allah kurniakan, bila2 masa sahaja, ia boleh hilang dari pandangan kita.. Insaflah...

kuatkan hati... terutama kepada muslimah2 akhir zaman ini. menutup aurat adalah satu kewajipan, dugaan untuk menutup aurat banyak, tapi, semakin terduga kita dengan apa2 terjadi, ingatlah InsyaAllah, semakin banyak pahala kita jika kita ikhlas dan istiqamah.. Allah tidak akan menzalimi hambaNya...

dan ingat, jika kita tergolong dalam kalangan yang menyekat wali Allah SWT atau orang2 yang berusaha berjihad ke jalan Allah, maka, kita jangan lupa, balasan Allah itu teramat pedih....

setiap kesusahan sepanjang kita berada di jalan Agama, berjihad menegakkan Agama, ingatlah, setiap inci kesulitan yang kita alami itu adalah pahala, InsyaAllah...


Wallahu'alam

Tuesday, June 7, 2011

kenapa dan kenapa dan juga kenapa?

ingin saya bawakan untuk entri kali ini sebuah perkongsian yang juga sebuah persoalan. apa persoalannya?
ini

dan ini
perkongsian ini adalah mengenai Apakah hukum menonton cerita di panggung wayang.

hukum nya adalah HARAM.

kenapa?

---> apabila terdapat unsur2 yang ditegah syara'

ditegah syara'? kenapa?

-->penayangan cerita yang mengandungi unsur-unsur HARAM di sisi Islam

-->tiada kawalan antara pergaulan lelaki dan wanita (yakni, tiada pengasingan tempat duduk antara muslimin/lelaki ajnabi dan muslimat/wanita ajnabi)

-->boleh mendatangkan fitnah.

Dari Abu Hurairah, dia berkata: “Telah bersabda Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam: ‘Sebahagian dari kebaikan keislaman seseorang ialah meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya’ .” Riwayat Tirmizi, hadith Hasan

hidup ini teramat singkat, entah esok, entah lusa, mungkin sebentar lagi, Malaikat Maut menjemput kita kembali... syaitan sentiasa mendesak Umat Islam di akhir zaman ini untuk menjadi pengikut mereka. kerana inilah, bila dinasihati, ramai yang suka mendesak / mengasak si pemberi nasihat ini dengan persoalan2 yang dirasakan boleh membela dosa yang dilakukan. persoalan yang sering diajukan "kenapa"?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Soal kejelasan niat dalam sesuatu tindakan adalah rukun utama bagi segala gerakerja. Setelah akidah seseorang itu selamat dan sejahtera, Islam meletakkan syarat utama bagi setiap amalannya pula adalah niat yang betul. Nabi s.a.w bersabda: “Setiap amalan itu hanyalah berdasarkan niat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim    Oleh: Dr. Mohd Asri Zainul Abidin ))
--------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------

resepi kejayaan dalam hidup ini, mudah dan ringkas, let Islam live in ur heart, let Al-Quran & Al Sunnah be your guide, InsyaAllah, succes is yours.....but dont leave Islam....

untuk penghuraian mendalam mengenai hukum menonton di panggung wayang, klik baca lanjut

Ilmu itu untuk dikongsi, yang buruk untuk kta hindari, yang baik itu untuk kita hayati.. InsyaAllah....

Sunday, June 5, 2011

DUA BELAS AURAT WANITA


1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.
2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng- Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng……
3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.
4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.
5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.
6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.
7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.
8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.
9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.
Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.
10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.
Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.
11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.
Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.
Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.
12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.
Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59.Bermaksud Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.
Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
::source::


Thursday, May 19, 2011

jom kongsi sama2 :D

"Mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia." - [HR Bukhari dan Muslim]


"Perempuan-perempuan yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (surga)." - [Surah An-Nur, 24: 26]


" ... Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar bagiNya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu." - [Surah Ath-Thalaq, 65: 2-3]

nama saya abu, :D

suasana hangat menyelubungi sekitar ruangan legar perpustakaan tun sri lanang, masing-masing asyik dengan tugasan masing-masing, diskusi, tutorial, tesis... bahang short sem semester itu kurang dirasakan saat masing-masing mula dilanda kesibukan untuk menyiapkan tugasan, sebelum kerakusan makhluk yang bernama due-date merampas segala peluang menambah baik markah kumulatif akhir.

-eh, essay yang die bagi ni tak bagitau pun nak apa.
-tulah, dah banyak kali baca, tapi macam tu jugak.
-  aku rase kite kene buat ERD dulu, pastu kite kene buat normalisation untuk ERD kite nih.
-hmmm..

semua mata tertumpu pada beberapa keping kertas yang dikepil bersama, seandai segala kekusutan tugasan mampu diselesaikan hanya menggunakan jari, nescaya semua pasti sudah mula tergaru-garu kerak kepala yang tidak gatal.

-eh, relational integrity constraints tu ape eh?
-alamak, tahla.
-jom tanye pak cik google.

jari jemari kasar buruh-buruh tugasan projek berkumpulan mula sibuk menari menurut rentak lagu google,  "anytime anywhere", terngiang-ngiang saat itu kata-kata penyuntik jiwa menusuk kepala dendangan pensyarah tersayang. teknologi di hujung jari.. andai saja jika solusi untuk semua masalah boleh didapati dengan hanya menggaru kerak kepala ini, pasti, semua pelajar IPTA/S botak semuanya.

-macam ni, malam ni, kite balik pikir lu ERD.
-em, nanti aku try buat normalisation.
-betul, banyak lagilah kene tanya dr ni. esok after class kite g tanye.
-orait.
-weh, nak g makan tak?

perut yang mula mendendangkan lagu keroncong kelaparan sedari awal perbincangan menghantui diri masing-masing. Azura, buah hati pangeran jantung pisang kesayangan saat perasaan lapar bertandang di kala jam mencecah 12 malam ke atas. best kan jadi bujang, suka hati je nak buat apa-apa pun. tiada kongkongan jiwa tekanan perasaan banyak.

-eh, kesiannya kucing ni... tak leh jalan ke??
-die tidur lah, ha, tu.. bangun dah.
-comel nye, nak...
-eh, jap g kan nak makan, jangan usik.
-eh kesiannya..

sepanjang menjamu selera, bayangan kucing itu masih menjadi igauan, namun hidangan tetap dijamah, jangan membazir, berdosa, sayang duit yang dah melayang nak bayar ni.. Pelabuhan Azura yang dikerumuni kelasi-kelasi yang kelaparan bingit seketika, namun, jauh di suatu sudut, 3 gadis jelita tersadai kekenyangan setelah menahan kelaparan yang melanda diri... seusai menjamu selra, masing-masing mula mengorak langkah menuju kapal layar untuk berangkat pulang ke kampung tanpa halaman di desa UKM.

-eh, kucing ni!!huhu, nak ambik...
-ambik lah.
-tapi...
-tak de tapi-tapi, nak ambik je, takpe.

dan kucing ketakutan lagi kurus keding itu diambil pulang, belayar dengan penuh kegusaran, bimbang, kemanakah akan diriku dibawa oleh 3 kelasi kapal ini... ......

                         ************************************************

ehem2, tu je hikayat cinta abu gagah_perkasa,(not merong mahawangsa) yang kami jumpe mase g makan malam tu. nama sebenarnya di dicide setelah lebih kurang 2 hari diculik dari pelabuhan kapal.namanya kelabu, tapi untuk dimanjakan lagi bunyiknye, abu... understand??no??are u ssodok??(membe sekola rendah la cakap kat aku cenggini mase dolu2, sbb ak minat nk ckap Bi, die hangin kot.sorry r brader, wa takcakap Bi da ngan lu, sebab wa x jumpa lu dah pasni.....hahaha) dan bermulalah kisah abu yang suke mengganas dekat kampung kami. thanks a lot to my bff   fatin  sebab setuju ambik anak angkat bersama-sama, hahahaha... dan kepada yang turut menyayangi abu, sab dan zaza  ...




inilah si abu yang kami culik...sekian....  wink2... i miss my dear sipo n topo' back at home...omo omo

Wednesday, May 11, 2011

must read.... berita hangat sensasi!! :D

aiyoyo, hmmm.... lalalala...urgh....hmmmm.....huh.....
kenapa macam boring je?mcm tak de kerje nak buat nih...huhuhu
eh??apa dia ni??
hmmm, tak rugi kot. try klik lah sat tgh2 boring nih...

sumber   ::   must read!!!!

Sunday, May 8, 2011

everyday i love you...


happy mothers day.. i love you so and very much!! 
actually, everyday is mommy's and daddy's day. aint it?
yup. :D
with every moment in your life umi and abah,
i wish you are always happy and smiling,
i love u umi and abah with all my heart,
everyday is parents day...
yup, it is. 
everyday you are always in my mind,
everyday i love you, :)



Saturday, May 7, 2011

shhhh..... will u??--part 3


they listen intently, trying to figure out if any other would echo except the sound of the pirate and peter-pan enjoying themselves. there's thumping sound from upstairs for all of sudden, in the attic. they were so still. 
-excuse me miss emily, you are supposed to be in bed by now.
emily gulped and sigh in relief as presscot sudden presence really frighten her. she retired to bed, and right after finishing the milk presscot brought up to her, she went to brush her teeth. she waited in bed till the echo of the wall clock sounded twelve times. presscot would be in bed now. she get out of bed and walk outside her room. the hall way were dead silent, she took her flashlight with her and walk up to the attic silently. the pitch dark room didnt reqquire her to use the torch light. just as she reach the attic, she tried to listen to any sound could be coming from inside. suddenly, the hair on her back stands, and she shivered. something's behind her.

she turned to look around, slowly. the dark figure were behind her, the top of it almost reach the decorated ceiling. she gasped in terror.it move past through her into the attic with a sound that she could never forget, a hollow sound. she fell on the floor, trying to pull herself together, the fear returned, and she dash to the stairs, she have to go back to her room. just as she was trying to gather herself up, she heard the sound of footsteps running towards the stairs. she could guest that this time, its the shorter version of the ghost she saw. closing her eyes, she preyed hard to not to be hurt...
-em??what are you doing here?
-edy?there's, there's a ghost. i saw it...
-you saw what?? come on, lets get you back to your room.
she almost cried but she managed to prevent herself from doing so. they sat on the carpet and emily start revealing all the encounter that she had with the ghost. edy's look remain calm. she stopped upon seeing edy's expression.
-you, you knew about this? dont you?
-actually, we all do.
-what??oh god..

emily stared ahead as edy related to her the story he knew, how his great-great-great aunt hang herself  after hearing about her husband died in the war, and how later people keep seeing the dark figure, the ghost haunting the mansion, which later made them loose the maids they have, they were frighten of it so much. a maid was hysteric once when she goes to the toilet and saw the ghost herself. no maid or servent would stay, except for pressscott. he stayed, even before the eldest son, robert were born. thats why the maid were only to come doing the house chores and were to return home right after. emily were speachless. 

she spend the night in bed thinking about the story she heard. she used to read many novel and story books, how the ghost of the dead went to the certain chosen people in the house to seek help. once they got helped, they would happily return to the world they belong and then the story would end happily because the house wouldnt be haunted anymore. she kept thinking till she fell asleep, dreaming of her being chased by the ghost again.she woke up rather frustrated, in the books the ghost would interact with the hero/heroin thorugh dreams, but in her dream, she was the one who need to save herself.

they enjoy the breakfast happily before having to spend the next hours with tutorials, with a tutor from the school. george were lucky not to have to join them in the most boring routine they have to have. 

Friday, May 6, 2011

shhhh..... will u??--part 2

   
her recovery were well enough. but she's still being haunted by the figure she saw in the dark. mr eric, her foster father visited her, the day after he returned from the vacation. the boys didnt bother to come throughout all the journey to their maids house.they were tired from the journey they already had. she spent her days listening to the chattering of her maid's son, with his head still bandaged.she wished she could stays there and never return to the mansion of her foster parent. she's scared. but at last, the day came for them to depart home, emily herself and her luggage. mr eric had sent the butler to pick her up. the maid were only to come and do all the household, and would be returning home right after dinner. but that day, she was ill. emily went through the journey alone... and she wept silently,thinking about the encounter with the dark figure made her upset enough. 

upon arriving the very compund of the mansion, a sense of fear overwhelmed her, sending her body trembling. 
-hey em.. welcome back. are you okay now?
she nodded smillingly, its edy, the third child out of the five.the eldest son were away in college, and so does the second. the butler took her luggage and place them neatly beside the door as she step inside with the youngest son of the family. he kept showering her with stories of the journey they had, and she listen intently. they were really kind. she really love this family she have now.
-ke ke ke, i made daddy bought me the peter-pan suit!look!
-wow!its so nice!!
-wanna see me be peter-pan??
-yeah sure!
-george!what are you doing here?!come on.
-i was telling emily about our journey and about..
-oh dont bother!!come here!!
-em, i better go now.. here, i got you a doll. i hope you like it! i miss u em!!
george give her a loving hug. he's so happy to have a sister, for all he have were brothers, emily smiled to him. she's so happy to have such a cute brother, kind, and nice. but the problem is, the fourth son of the family. Micheal. he didnt seem to like her ever since she came here. he didnt approve having a little sister in his family. emily just silently spend her next hours unpacking her lugage. 

like always, they have dinner together, but that night, Mr Eric was out again on bussiness matters, leaving Edy in charge. the butler waits patiently, as he entertain all the mischieves of the young masters. george went excited in his peter-pan act during dinner, edy join the excitement, enjoying his part as Captain Hook. Emily also enjoy the fun playing along, being Wendy.the only person with sour face was micheal. he sat quietly enjoying his dinner, and would glance at them acting out peter pan happily with annoyed look. the fun ended as the butler politely interrupted them.
-miss emily were to be in bed by now, as mr Eric instructed.
-oh Presscott, cant she play longer??please...
-i'm sorry young master, but the Master feared for the health of Miss emily.
after wishing them goodnight, emily retired to bed, and the boys continue acting as they reach their bedroom. Mr Eric were away on business so they were free to stay up, as the next day are the weekend.

its was half past eleven, she was already reading in bed, with the bed light turn on. for a moment, she hadnt thought of the dark figure. she never did ask her brothers about the figure she saw. for she's too afraid. she was enjoying the pleasure of reading when suddenly, a knocking sound broke the silence, sending fears over her.there was a sound, coming from somewhere near the room's balcony. she froze.  from afar, she could still hear the laughter of boys playing along.. in her room, its dead silent. yet, the knocking sound came again. she walk slowly toward the sound of the knocking coming from. its close enough to the balcony, but not there, she gulped heavily, her heart beating fast enough. the sound came from the wall. she step back from the wall, looking around, there's no way that sound could be coming from the next room, there's no way the sound could be made from the next room, for the next room  is empty.  she went outside, half running.

-hey em!!watch it!!
she stroke her forehead in pain. micheal were stroking his shoulder in agony.
-what were you thinking coming out in such a rush!!!its manner less!!!
-i'm sorry mick. i dont see you.
-urgh... 
-i.m really sorry..
-argh, shhh!! listen.


Saturday, April 30, 2011

shhhh..... will u??

the girl stood right up. clueless. the sound did came from downstairs, though she's alone in the big mansion. everyone left earlier for holidays, leaving her behind, for she's down with fever. the maid went back home that afternoon, her son fell from the stairs. she have to rush home. awaken by the thumping sound outside, her eyes wide open.

the thumping sounds are coming closer, she's sure of it. her heart jump wildly, the fever havent broke, still, in the midst of summer, her body trembling coldly. and now, she's sweating for she is scared. who could it be.

trying to be brave, she walk outside, the air still, the sound of the air conditioner fills the silent mansion. being the adopted child in this family, its not strange anymore to be left behind. she walk silently, her steps sounds smooth on the expensive rug. she kneel, trying to have a clear view downstairs.

everything is dead silent. nothing. she leaned on the wall, her energy depleted for dragging her feverish body outside. just then, the sound came again. alerted, she look to her right...

a dark figure move towards her, the robe are familiar somehow. she retreat in terror, wanting to lock herself back in her own room.  just then the figure went pass through her, sending fear to all her body part, and she found herself weak, unable to lift a muscle.the figure disappeared.

just then, the phone starts ringing. she need to get back to her room, her trembling body now shake even harder. suppose the 'thing' return hearing the phone?? no... she must get up, and go back to her room. just as she starts walking, the phone stops ringing.. she managed to get herself inside, locking the door, and hide behind the bed.the phone ring again.

-yeah?
-emily? i'm on my way back, are you okay?
-i'm fine. but how's your son?
-he's a lot better now.see ya.

she place the phone to her chest, scared. she drag the blanket off her bed and curl inside it. just then, she heard the engine coming into the mansion's compound. she felt a little relief. oh... the engine died, followed with sound slamming its door shut in a hurry, then came the sound of the front door, the steps coming closer to her room, and someone turning the door knob....

she turn and saw her family's maid, a sense of relief overwhelmed her, just then, she saw  a figure in the black robe she saw just now behind her... speachless, she point towards it, trembling with fear..

-emily dear, are you allright?
-there...there...
-what?there is nothing there..come on, get back to bed, what are you doing out of bed when you are ill??

she tuck her back in bed. and sat there reading her book, to help emily sleep. she waited patiently until emily fell asleep..

-yes mr eric, i saw it again... and this time, emily saw it too...

emily were half awake, upon hearing the maid talking to her father,  she found herself wide awake...

-yes mr eric, i will make sure of that.

that evening, after packing her clothes and her stuffs, the maid took emily to her house. emily spent the rest of her weekend there....


2 be continued...

Wednesday, April 27, 2011

fighting!!


hmm... be strong, last paper, last chalenge. oh my...  problem is?? sleepy.... oh no... :( my dear tc gangsters, gudluck and best wishes... dearest ts pals... fighting!!!!!!!! go go!!! this is our last paper this semester!!!

Tuesday, April 26, 2011

--Sifat Malu Perhiasan Wanita---1

Malu adalah akhlak yang menghiasi perilaku manusia dengan cahaya dan keanggunan yang ada padanya. Inilah akhlak terpuji yang ada pada diri seorang lelaki dan fitrah  yang melekat pada diri setiap wanita. Sehingga, adalah tidak masuk akal apabila ada wanita yang tidak mempunyai rasa malu dalam dirinya. Kemuliaan seorang wanita salah satunya kerana adanya sifat malu dalam dirinya.


Apakah sifat malu itu? Imam Nawawi dalam Kitab Riyadhus Shalihin menulis bahawa para ulama pernah berkata " Hakikat malu adalah akhlak yang muncul dalam diri untuk meninggalkan keburukan, mencegah diri dari kelalaian dan penyimpangan terhadap hak orang lain".

Abu Qasim Al-Junaid mendefinisikan dengan kalimat, " Sifat malu adalah melihat nikmat dan kurnia sekaligus melihat kekurangan diri, yang akhirnya muncul dari keduanya suasana jiwa yang disebut dengan malu kepada Yang Maha Pemberi rezeki".

Terdapat 3 jenis sifat malu iaitu:

  1. Malu yang bersifat fitrah. Misalnya malu melihat gambar porno. atau wajah yang memerah kerana malu mendengar ungkapan lucah.
  2. Malu yang bersumber dari iman. misalnya, seorang Muslim menghindar berbuat maksiat kerana malu atas Maraqabatullah(Pemantauan Allah)
  3. Malu yang muncul dari dalam jiwa. Misalnya perasaan malu mendedahkan aurat di hadapan orang ramai.
Kerana itu, beruntunglah orang yang mempunyai rasa malu. Kata Ali Bin Abi Talib "Orang yang menjadikan sifat ,malu sebagai pakaiannya, nescaya orang-orang tidak akan melihat aib dan cela pada dirinya".


Bahkan, Rasulullah s.a.w menjadikan malu sebagai bagian dari cabang iman. Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Iman memiliki 70 atau 60 cabang. Paling utama adalah ucapan 'Laa ilaaha illallah' dan yang paling rendah adalah dengan menyingkirkan gangguan di jalan. Dan sifat malu adalah cabang dari iman". (Riwayat Muslim dalam Kitab Iman, hadis nombor 51)

Dari hadis itu kita dapat mengambil kesimpulan bahawa tidak akan ada sifat malu dalam diri seseorang yang tidak beriman. Akhlak yang mulia ini tidak akan kukuh tegak dalam jiwa orang yang tidak mempunyai landasan iman yang kuat kepada Allah SWT. Sebab rasa malu itu adalah pancaran iman.

Tentang pentingnya sifat malu menentukan iman dipertegas lagi oleh Rasulullah s.a.w "Malu dan iman keduanya sejajar bersama.Ketika salah satu dari keduanya diangkat,maka yang lain pun terangkat." (Riwayat Hakim dari Ibnu Umar Menurut Hakim,hadis ini sahih dengan Bukhari dan Muslim dalam Syu'ban Iman. As Suyuthi dalam Al-Jami' Ash-Shagir menilai hadis ini lemah)

.....


dipetik dari sumber: Sifat Malu Perhiasan Wanita,Column Nota Muslimah, Majalah I , edisi Julai 2010 m/s 56

Monday, April 25, 2011

syukuri nikmat Allah SWT

Alhamdulillah, apa2 sekalipon, masih boleh nengok alam indah ciptaan Allah SWT... hargai nikmat yang ada, gunakan untuk mendapat redhaNya.. walau pun after accident(entah camno mato den jadi kurang sihat sikit) den masih boleh melihat dengan jelas, tapi ternyata, agak effect ngan accident hari tu. ada hikmah.... Alhamdulillah.... tetap lah bersyukur walau kengkadang kene pakai mata spare nak g mano2 eh. hahaha....

p/s:den tak do cuti after dis...huhu... den keno menetap di UKM terchenta... penuh dengan kegusaran... xdapat nak buat apo dah....

experiment

sleepy??good. i just grabbed a pack of nescafe mild, and later, add with another pack of regular nescafe. its called an experiment i carried on myself, and i test it on myself. why? i dont do harmfull things to any specimen alive... okay?? result?? lets see... 

after 1 hour...


zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...........

Sunday, April 24, 2011

Formula Berkaitan Nilai Dalam Islam.

nilai kehidupan di dunia perlu dilihat mengikut neraca ALLAH SWT.oleh sebab itu,neraca yang tepat bagi mengukur ketetapan nilai yang dipegang seseorang itu perlulah berlandaskan prinsip berikut:"apa yang dipandang indah oleh syariat itu indah dan apa yang dipandang buruk oleh syaitan itu buruk"


  • utamakan yang utama iaitu urusan akhirat berbanding urusan dunia.Allah berfirman yang bermaksud:"Dan tiadalah kehidupan di dunia selain daripada main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang yang bertaqwa.Maka tidakkah kamu memahaminya?"(Surah al-An'am 6:32) kesenangan duniawi hanya sebentar tidak kekal. janganlah terpedaya dengan kesenangan dunia,serta lalai dari urusan akhirat.

  • jangan mudah terikut-ikut dengan amalan dan pandangan orang ramai tanpa dalil yang kukuh dari Al-Quran dan Al-Sunah kerana boleh jadi pegangan masyarakat kini telah menyimpang dari ajaran agama Islam yang sebenar. contohnya budaya hedonisme(*mengutamakan keseronokan dan kemewahan hidup di dunia**) yang sudah di anggap makanan ruji oleh sesetengan individu. Firman ALLAH SWt yang bermaksud:" Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang di muka bumi ini, nescaya merekan akan menyesatkanmu dari jalan ALLAH. mereka tidak lain hanyalah mengikuti sangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta(terhadap ALLAH )  (Surah al-An'am 6:116)

  • nilai yang tetap. hanya sistem nilai yang telah ditetapkan Islam bersifat tetap(permanent values) dan tidak berubah. ia selari dan harmoni di amalkan sepanjang zaman walaupun tarikh dan tahun sentiasa berubah. Apa yang baik dalam Islam pada zaman Rasulullah SAW itulah juga yang baik pada zaman kita kini dan masa depan. begitulah juga sebaliknya...
sourse::majalah solusi isu no 26

Tuesday, April 19, 2011

argh, kawen lah senang.

banyak nye blom habis study.... susahnye... alamak aih... tengseng......
dan bermacam lagi jenis keluhan sepanjang memusim exam... normal lah... aku pon same jugak. huhu, dan, pernah dengar keluhan yang semacam ini...

-argh, susah2, kawen jelah senang. urgh...

respon?....takut, ngeri, seriau... uuuu... kenapa? sebab kalau dah kawen, ni, banyak lagi cobaan, dugaan, dan tanggungjawab.

being single means freedom. right? yup! loud and very clear. kenapa nak single? sebab belum sampai seru... ramai jawab macam tuh. kan3? hmmm... kalau belum sampai seru, adakah situasi d bawah pon belom sampai seru??

A dan B suke same suke, dari suke bertegur sape, kemudian couple. kenal mengenal famili... pastu, konfem akan kahwin lah lepas habis blajo nanti, den, keluar g makan2, bersiar2, jalan2 same2 berdua2.

hmmm... belum sampai seru lagi nak kahwin, tu lah jawapan die kalau orang tanye bile nak kahwen. hehehe... alamak aduh...

ye...  ramai yang belom sampai seru, agak2nye aku paham seru apa yang belum sampai. kalau ramainye, yang belom sampai seru ni , die orang rasa belom cukup lagi ilmu agama di dada, belum bersedia lagi die nak prepare untuk alam berumah tangga, yang penting, dieorang tahu couple haram....

sepatutnya, seru yang belum sampai itu menginsafkan kita, kahwen2 ni bukan benda kecik, amanah Allah SWT, kenapa ada kursus kahwen?? bukan saje 'galak2' **bahasa aku ngan geng aku**** suke2 g sebab nak kahwen. ada sebab... kenapa semakin hari semakin tandus ilmu tentang agama sendiri?? kalau orang tegur menjawab.. hmm.. apa nak jadi.

aku pon takut nak joke2 macam tu dah. sebab aku ni ilmu pon sikit je, nak di umpamakan, jalan pon jatuh2 lagi... tersungkur, tergolek, semua ada, sebab ilmu baru sikit je. sebab tu being single means freedom tu sesamelah kita semua manfaatkan untuk  dalami ilmu agama... hmmm...   InsyaAllah... jom manfaat masa hidup untuk tambah ilmu agama untuk bekalan di sepanjang perjalanan...

bukan untuk kita sendiri je. kongsi ngan keluarga, rakan taulan, pastu, kalau dah kawen, nak kena didik isteri jadi isteri solehah, nak didik anak-anak jadi soleh solehah, nak didik diri sendiri lagi... banyak cabaran.. tapi, Allah akan uji kita dengan apa yang kita mampu. sebab Allah SWT Maha Mengetahui, dan juga Maha Penyayang.... setiap apa yang kita buat, akan dipersoalkan di akhirat kelak, apa yang kita lakukan dengan amanah yang kita terima?

bulatkan tekad, berzikirlah selalu untuk capai keredhaanNya....

oh... dan sekarang, masa nak sambung study balik.. banyak nye... InsyaAllah... huhu.. doakan kejayaan kami. semoga Allah memberkati kita semua.... Amin.... dan yang penting, aku HOMESICK!!!!!!!!

Sunday, April 17, 2011

luasnya neraka

 

Sahabat semua...
bacalah....
Ya Allah...
takutnyer...
bacelah sampai habis..
skjap jer..
x smp 5 minit..pun!!!

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM,
lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami,suami kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & SEMUA ORANG ISLAM dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah danamalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......
AMIN.....

Luasnya Neraka


Yazid Ar Raqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata:Jibrail datang kepada Nabi SAW pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w

"'Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawabnya:

"Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar,dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."

Lalu nabi s.a..w. bersabda:
"Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam."

Jawabnya:

"Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa,nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya:
 "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?"

Jawabnya:

"Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya dibawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)"

Tanya Rasulullah s.a.w.:
 "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"

Jawab Jibrail:

"Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s.. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w.. sehingga ditanya:

"Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya:

"Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda:

"Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?"

Jawabnya:

"Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian Nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi s.a.w.masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.

(Dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

Dari Hadith Qudsi:
Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai70,000 rantai
11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua......
Wallahua'lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159
"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk."

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM , TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP .

Bertanya orang kepada Rasulullah saw :

'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw:

'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'. Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' Siratul Mustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hambaKu."

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuhasal diwaktu mati :-

1. Para Nabi
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.

Di dalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw:

"Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan: 'Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan SYURGA. ' Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu dibumi. Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."

* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.' Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.' (SurahAl-Baqarah : 237)Untuk renungan dan amalan bersama ..DOA Nabi Allah Yunus

"LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN"

Saturday, April 16, 2011

Sepuluh Tanda-tanda Kiamat yang Besar

Sepuluh Tanda-tanda Kiamat yang Besar

Ertinya :

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka".(H.R Muslimi)
Keterangan
Sepuluh tanda-tanda qiamat yang disebutkan Rasulullah saw. dalam hadis ini adalah tanda-tanda qiamat yang besar-besar, akan terjadi di saat hampir tibanya hari qiamat. Sepuluh tanda itu ialah:
  1. Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.
  2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.
  3. Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.
  4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.
  5. Turunnya Nabi Isa alaihissalam ke permukaan bumi ini. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahadi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.
  6. Keluarnya bangsa Ya'juj dan Ma'juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.
  7. Gempa bumi di Timur.
  8. Gempa bumi di Barat.
  9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.
  10. Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar. Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman.
Mengikut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitab Fathul Bari beliau mengatakan: "Apa yang dapat dirajihkan (pendapat yang terpilih) dari himpunan hadis-hadis Rasulullah Saw. bahawa keluarnya Dajal adalah yang mendahului segala petanda-petanda besar yang mengakibatkan perubahan besar yang berlaku dipermukaan bumi ini. Keadaan itu akan disudahi dengan kematian Nabi Isa alaihissalam (setelah belian turun dari langit). Kemudian terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya adalah permulaan tanda-tanda qiamat yang besar yang akan merosakkan sistem alam cakerawala yang mana kejadian ini akan disudahi dengan terjadinya peristiwa qiamat yang dahsyat itu. Barangkali keluarnya binatang yang disebutkan itu adalah terjadi di hari yang matahari pada waktu itu terbit dari tempat tenggelamnya".

taken from::sumber