welcome to CantStopSmilling Blog

Always be grateful of what Allah SWT have blessed us with throughout our lives...
Appreciate those who hates you, as without them, we could not become stronger in life..
Treasure those who loves you, as their love can always cherishes you when you're sad...

Saturday, February 26, 2011

buat dirimu teman....

aku menyayangimu, kerana kau teman dan kau sahabatku.... 

ingin aku menyampaikan kata ini, kerana aku terlalu khuatir akan dirimu,

semakin hari kau semakin jauh meninggalkan ku... kenapa?

kau semakin gah dengan penampilan yang semakin hari semakin malu untukku menatapmu, walau aku ini kaum yang sama sahaja denganmu,

tingkahmu kian menampakkan peribadi yang ku kira bukan peribadimu, 

dirimu kian berani, perhiasan yang seharusnya kita simpan kini sudah tidak lagi tertutup, 

tiada lagi perhiasan dalaman mu, perhiasan mulia seorang wanita, di mana perhiasanmu itu yang di beri nama MALU...

aku tertunduk melihat kelakuan yang semakin hari ku kira kau semakin sukar untuk membendung rasa hati....

teman ku...

ayuhlah, kita hiasi diri dengan perhiasan wanita yang agung, hiasilah diri dengan hiasan yang bernama MALU...

ayuh, bangkit dari lena di ulit syaitan sekeliling yang hanya membutakan mata, membuat tuli telinga, membuat tiada deria,

teman, mari kita bersama mngorak langkah menuju kejayaan ini bersama,

seperti dulu kala, 

saat MALU itu adalah perhiasan dirimu yang amat kau cintai...




jom kita..... sengeh :D

p/s: kisah ini cuma perkongsian semata, bukan apa2.. (**yg paham tu bagus... yg tak paham? er,, buat2 le paham ye kamu)

pagi itu, aku bangun dengan rasa sangat2 bad mood, serba tak kena, akibatnya, dalam kelas tak de mood nak bergurau senda dengan sahabat handai.. sepatah di tanya, sepatahlah dijawab...

masa gap kelas, aku g makan ngan kengkawan sekelas, layan borak2 hal assignment, ngumpat sket2, hehehe Astaghfirullah, apa nak jadi.. kami ngumpat pasal kolej tak de air, sape yang harus di persalahkan, dan nasiblah, kebetulan nak dekat PRK, kami bercadang untuk mengundi siapa yang memberi manifesto yang menjamin, 

" undilah saya, maka saya akan pastikan masalah air tidak akan berulang lagi.. semoga kamu undi saya ya..."

agak2 macam tulah kan..tapi, kami tunggu2 tak de plak calon yang bermanifesto sebegitu.. hmmm.. cancel lah... hahahaha...

seterusnya, nak dijadikan cerita, masa tengah siap2 nak balik nih, tetiba ada suatu kejadian yang membuatkan aku tersengeh happy, yang teramat lah, hilang dah duka lara bad mood dari pagi tadi. dan aku tersengeh sepanjang jalan pulang ke kolej. masa on the way nak naik ke bilik, tetiba aku ter ketawa sedikit, masa tu belum bukak jaket motor ngan helmet... 

tup2, tengok2 ada sorang budak tengah pandang aku dengan muka yang tersangat aneh, mungkin dia  pelik tengok aku tetiba gelak sorang2, dan aku pun sengeh jelah dekat si dia... dia tunduk tak nak pandang muka aku. hahaha

hmmm... biarlah aku tersengeh2 sendirian, asal bukan g sengeh2 tak tentu pasal dekat orang yang tak sepatutnya.. wakaka...

ok, itu je nak kongsi... hahaha... jom kita sengeh... tak nak sengeh pon senyum jadilah ye.. cantstopsmilling...



Wednesday, February 23, 2011

specially for you.... bcause i love you

tonight, i waited till the midnight strikes 12 am, just for you, my love...


as the clock strike 12, i smiled alone, thinking of all the moments we spent together..


i always thinks of you, though we are thousands miles apart,


my dear, i am glad that i have you, thank you for being such an adorable boy, loving and cute boy, and such charming manners.


on this moment, i am wishing you, happy delightful birthday, may Allah SWT bless you, may Allah SWT always guide us all to be better persons in life, to be the best among the best... 


i love you my dear, :D i miss you, and i wish i could be by your side to celebrate this celebration of your birthday.. 




love always:
your sister:
 dhila diggory :D

Saturday, February 19, 2011

Dialog Iblis Dan Rasulullah s.a.w Iblis Musuh Yang Nyata




Iblis merupakan satu bangsa Jin yang sangat alim, warak, ahli ibadah, menjadi ketua kepada Malaikat dan Jin. Apabila Allah s.w.t menjadikan Nabi Adama.s dan memerintahkan semua makhluk untuk sujud kepada Nabi Adam a.s., Iblis engkar dan tak nak sujud. Iblis telah di murkai dan di laknati oleh Allah s.w.t.

Atas kejadian tersebut Iblis telah minta tangguh umurnya sehingga hari Qiamat dan berjanji untuk menyesatkan seluruh anak cucu Nabi Adam a.s. dengan segala cara dan tipu dayanya. Iblis berjanji di depan Allah s.w.t untuk menyesatkan keseluruhan umat manusia kecuali mereka2 yang IKHLAS kerana Allah s.w.t.

Untuk itu kita perlu waspada mengenai hasutan, pelan tindakkan, strategi penyesatan, dan permainan Iblis dan rakan-rakannya. Kita tahu kita tidak boleh nampak Iblis dan Iblis boleh nampak kita dan boleh mengalir di salur darah kita. Kita tahu Iblis ini memang pandai dalam bab Ilmu Agama dan juga Ilmu2 yang lain. Ia lebih mahir dan lebih tahu perihal manusia itu. Setiap manusia yang lahir akan ada bersamanya Iblis yang memerhati setiap gerak geri dari kecil sehingga mati. Iblis ini mencari masa yang sesuai untuk menyesatkan manusia.

Jika orang itu warak dan alim maka akan di sesatkan dengan kewarakan dan kealimannya. Jika orang itu berilmu maka dia akan memaniskan ilmunya untuk lebih berilmu dan mula lupakan tuhan. Jika orang itu meminati perkara yang samar maka ia akan menjelaskan dan mengatakan yang samar itulah yang benar.

TUJUAN IBLIS : Ialah untuk MENYESATKAN umat manusia dan MEMBELAKANGKAN ALLAH s.w.t di dalam kehidupan supaya  sama-sama menyertai Iblis.

Untuk itu marilah kita kenali Iblis melalui Dialog antara Rasulullah s.a.w dengan Iblis untuk kita semua lebih peka akan tindak-tanduk Iblis dalam kehidupan kita. Semoga kita semua di beri Rahmat dan Pentujuk untuk menjadi hamba yang benar-benar Ikhlas kepada Allah s.w.t.

Dialog Iblis Dan Rasulullah s.a.w  Iblis Musuh Yang Nyata

Dari Muadz bin Jabal, dari Ibu Abbas: Ketika kami sedang bersama Rasulullah saw di kediaman seorang sahabat Anshar, terdengar panggilan seseorang dari luar rumah, Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk? Sebab kalian akan membutuhkanku. Rasulullah saw bersabda: Tahukah kalian siapa yang memanggil? Kami menjawab: Allah dan rasul-Nya yang lebih tahu. Rasulullah melanjutkan, Itu Iblis, laknat Allah bersamanya.

Lalu Saidina Umar bin Khattab berkata:Izinkan aku membunuhnya wahai Rasullulah. Rasulullah menahannya: Sabar wahai Umar, bukankah kamu tahu bahwa Allah memberinya kesempatan hingga hari kiamat? Lebih bukakan pintu untuknya, sebab dia telah diperintahkan untuk ini, pahamilah apa hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik.

Ibnu Abbas ra berkata: pintu lalu dibuka, ternyata dia seperti seorang kakek yang cacat satu matanya. Di janggutnya terdapat 7 helai rambut seperti rambut kuda, taringnya terlihat seperti taring babi, bibirnya seperti bibir sapi.

Iblis berkata: Salam untukmu Muhammad. Salam untukmu para hadirin

Rasulullah saw lalu menjawab: Salam hanya milik Allah swt, sebagai makhluk terlaknat, apa keperluanmu?

Iblis menjawab:  Wahai Muhammad, aku datang kesini bukan atas kemauanku, namun karena terpaksa.

Siapa yang memaksamu?

Seorang malaikat utusan Allah mendatanganiku dan berkata: Allah SWT memerintahkanmu untuk mendatangi Muhammad sambil menundukan diri. Beritahu Muhammad tentang caramu dalam menggoda manusia. Jawablah dengan jujur semua pertanyaannya. Demi kebesaran Allah, andai kau berdusta satu kali saja, maka Allah akan jadikan dirimu debu yang ditiup angin.

Oleh karena itu aku sekarang mendatanganimu. Tanyalah apa yang hendak Kau tanyakan. Jika aku berdusta, aku akan dicaci oleh setiap musuhku. Tidak ada sesuatu pun yang paling besar menimpaku daripada cacian musuh.

Orang yang dibenci Iblis

Rasulullah saw lalu bertannya kepada iblis: Kalau kau benar jujur, siapakah manusia yang paling kau benci? Iblis segera menjawab: Kamu, kamu dan orang sepertimu adalah makhluk Allah yang paling aku benci.

Siapa selanjutnya? tanya Rasulullah saw.
Pemuda yang bertaqwa memberikan dirinya mengabdi kepada Allah swt.

Lalu Siapa lagi?
Orang alim dan wara (loyal)

Lalu siapa lagi?
Orang yang selalu bersuci (juga merujuk kepada orang yang tetap wudunya).

Siapa lagi?
Seorang yang fakir yang sabar dan tak pernah mengeluhkan kesulitannya kepada orang lain?

Apa tanda kesabarannya?
Wahai Muhammad, jika ia tidak mengeluhkan kesulitannya kepada orang lain selama 3 hari, Allah akan memberi pahala orang  orang yang sabar.

Selanjutnya apa?
Orang yang bersyukur

Apa tanda kesukurannya ?
Ia mengambil kekayaannya dari tempatnya, dan mengeluarkannya juga dari tempatnya.

Pandanganmu mengenai orang seperti Abu Bakar?
Ia tidak menurutiku di masa jahiliyah, apalagi dalam Islam.

Umar Bin Khattab ?
Demi Allah, setiap berjumpa dengannya aku pasti kabur (ketakutan).

Usman Bin Affan?
Aku Malu kepada orang yang malaikat pun malu kepadanya.

Ali Bin Abi Thalib?
Aku berharap darinya agar kepalaku selamat, dan berharap ia melepaskanku dan aku melepaskannya. Tetapi ia tak akan mau melakukan itu. (Ali Bin Abi Thalib selalu berdzikir terhadap Allah swt)

Amalan yang Dapat Menyakiti Iblis

Apa yang kau rasakan jika melihat seseorang dari umatku yang hendak shalat?
Aku merasa panas dingin dan gemetar.

Kenapa?
Sebab, setiap seorang hamba yang bersujud 1 kali kepada Allah, Allah mengangkatnya 1 derajat hamba terebut.

Jika seorang umatku berpuasa ?
Tubuhku terasa terikat hingga ia berbuka.

Jika ia berhaji?
Aku seperti orang gila.

Jika ia membaca Al-Quran?
Aku merasakan diriku meleleh laksana timah di atas api

Jika ia bersedekah?
Itu sama saja orang tersebut membelah tubuhku dengan gergaji.

Mengapa bisa begitu ?
Sebab dalam sedekah ada 4 keuntungan baginya. Yaitu keberkahan dalam hartanya, hidupnya disukai, sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dengan api neraka dan segala macam musibah akan terhalau dari dirinya.

Apa yang dapat mematahkan pinggangmu?
Suara kuda perang dijalan Allah.

Apa yang dapat melelehkan tubuhmu?
Taubat orang bertaubat (orang yang benar-benar taubatnya).

Apa yang dapat membakar hatimu?
Istighfar diwaktu siang dan malam.

Apa yang dapat mencoreng (melukakan) wajahmu?
Sedekah yang diam-diam (contoh mudah ialah tangan kanan bersedekah walhal tangan kiri tidak mengetahui akan sedekah tangan kanan tersebut).

Apa yang dapat merusak wajahmu?
Shalat fajar.

Apa yang dapat memukul kepalamu?
Shalat berjamaah.

Apa yang paling mengganggumu?
Majlis para ulama.

Bagaimana cara makanmu?
Dengan tangan kiri dan jariku.

Dimanakah kau menaungi anak-anak mu dimusim panas?
Dibawah kuku manusia (perintah supaya memendekkan kuku).

Manusia Yang Menjadi Teman Iblis

Lalu Baginda Rasulullah bertanya lagi: Siapa temanmu wahai Iblis?
Pemakan riba

Siapa sahabatmu?
Penzina

Siapa teman tidurmu?
Pemabuk

Siapa utusanmu?
Tukang sihir (juga merujuk kepada orang yang menyesatkan)

Apa yang membuatmu gembira?
Bersumpah dengan cerai

Siapa kekasihmu?
Orang yang meninggalkan Solat Jumaat

Siapa manusia yang paling membahagiakanmu?
Orang yang meninggalkan solatnya dengan sengaja

Iblis Tidak Berdaya Dihadapan Orang yang Ikhlas

Rasullullah SAW lalu bersabda lagi: Segala puji bagi Allah yang telah membahagiakan ummatku dan menyengsarakanmu.

Iblis segera menjawab: Tidak. Tak akan ada kebahagiaan selama aku hidup hingga Hari Akhir. Bagaimana Kau bisa berbahagia dengan ummatmu, sementara aku bisa masuk ke dalam aliran darah mereka dan mereka tak bisa melihatku? Demi yang menciptakan diriku dan memberikanku kesempatan hingga hari akhir, aku akan menyesatkan mereka semua. Baik yang bodoh, atau yang pintar, yang bisa membaca dan tidak bisa membaca, yang durjana dan yang saleh, kecuali hamba Allah yang Ikhlas (Mukhlisin).

Siapa orang yang ikhlas menurutmu ?

Tidaklah Kau tahu wahai Muhammad, bahawa barang siapa yang menyukai emas dan perak, ia bukan orang yang ikhlas. Jika kau lihat orang yang tidak menyukai dinar dan dirham, tidak suka pujian dan sanjungan, aku bisa pastikan bahwa ia orang yang ikhlas, maka aku meninggalkannya. Selama seorang hamba masih menyukai harta dan sanjungan serta hatinya masih selalu terikat dengan kesenangan dunia, ia sangat patuh padaku.

Iblis dibantu oleh 70 000 anak  anaknya

Iblis berkata lagi: Tahukah kamu wahai Muhammad, bahwa aku mempunyai 70 000 anak dan setiap anak memilki 70 000 syaitan. Sebahagian ada yang aku tugaskan untuk mengganggu ulama. Sebahagian untuk mengganggu anak-anak muda, sebahagian untuk mengganggu orang tua, sebahagian untuk menggunggu wanita tua, sebagian anakku juga aku tugaskan kepada para zahid.

Aku punya anak yang suka mengencingi telinga manusia sehingga ia tidur pada shalat berjamaah. Tanpanya manusia tidak akan mengantuk pada waktu shalat berjamaah.

Aku juga punya anak yang suka menaburkan sesuatu dimata orang yang sedang mendengarkan ceramah ulama hingga mereka tertidur hingga pahalanya terhapus.

Aku juga punya anak yang senang berada di lidah manusia. Jika seseorang melakukan kebajikan lalu ia ceritakan kepada manusia (membangga-bangga), maka 99 daripada 100 pahalanya akan terhapus.

Pada setiap seseorang wanita yang berjalan, anakku dan syaitan duduk dipinggul dan pahanya, lalu menghiasinya agar setiap orang memandanginya.

Iblis berkata lagi: Keluarkan tanganmu, lalu ia mengeluarkan tangannya lalu syaitan pun menghiasi kukunya. Mereka, anak-anak ku selalu menyusup dan berubah

ke satu kondisi ke kondisi lainnya, dari satu pintu ke pintu lainnya untuk menggoda manusia hingga mereka terhempas dari keikhlasan mereka.

Akhirnya mereka menyembah Allah tanpa ikhlas, namun mereka tidak merasa akannya.
Berkata lagi Iblis tersebut: Tahukah kamu wahai Muhammad? Bahwa ada rahib yang telah beribadat kepada Allah selama 70 tahun. Setiap orang sakit yang didoakan olehnya sembuh seketika. Aku terus meggodanya hingga ia berzina, membunuh dan kufur.

Cara Iblis Menggoda

Iblis menyambung ceritanya: Tahukah kamu wahai Muhammad? Dusta berasal dari diriku. Akulah mahluk pertama yang berdusta. Pendusta adalah sahabatku. Barang siapa bersumpah dengan berdusta, ia kekasihku. Tahukah kau Muhammad? Aku bersumpah kepada Adam dan Hawa derngan nama Allah bahwa aku benar-benar menasihatinya. Sumpah dusta adalah kegemaranku. Ghibah (gosip) dan Namimah (adu domba) kesenanganku. Kesaksian palsu kegembiraanku.

Orang yang bersumpah untuk menceraikan istrinya ia berada di pinggir dosa walau hanya sekali dan walaupun ia benar. Sebab barang siapa membiasakan dengan kata-kata cerai,isterinya menjadi haram baginya. Kemudian ia akan beranak cucu hingga hari kiamat. Jadi semua anak-anak zina dan ia masuk neraka hanya karena satu kalimat, iaitu Cerai.

Iblis menyambung: Wahai Muhammad, umatmu ada yang suka mengulur-ngulur (melambat-lambatkan) solat, Setiap ia hendak berdiri untuk solat, aku bisikkan padanya waktu masih lama, kamu masih sibuk, lalu ia menundanya hingga ia melaksanakan solat di luar waktu, maka solat itu dipukulkannya ke mukanya.

Jika ia berhasil mengalahkanku, aku biarkan ia shalat. Namun aku bisikkan ke telinganya lihat kiri dan kananmu, ia pun menoleh. Pada saat itu aku usap dengan tanganku dan kucium keningnya serta aku ucapkan solatmu tidak sah. Bukankah kamu tahu Muhammad, orang yang banyak menoleh dalam shalatnya akan dipukul?

Jika ia solat sendirian, aku suruh dia untuk bergegas. Iapun solat seperti ayam yang mematuk beras. Jika ia berhasil mengalahkanku dan ia shalat berjamaah, aku ikat lehernya dengan tali, hingga ia mengangkat kepalanya sebelum imam, atau meletakkan sebelum iamam. Kamu tahu bahwa melakukan itu batal shalatnya dan wajahnya akan dirubah menjadi wajah keledai.

Iblis menyambung lagi: Jika ia berhasil mengalahkanku, aku tiup hidungnya hingga ia menguap dalam shalat. Jika ia tidak menutup mulutnya ketika menguap, syaitan akan masuk ke dalam dirinya, dan membuatnya menjadi bertambah serakah dan gila dunia. dan ia pun semakin taat padaku.

Iblis berkata kepada Rasulullah: Kebahagiaan apa untukmu, sedangkan aku memerintahkan orang miskin agar meninggalkan shalat. Aku katakan padanya, Kamu tidak wajib shalat, shalat hanya wajib untuk orang yang berkecukupan dan sehat. Orang sakit dan miskin tidak. Jika kehidupanmu telah berubah baru kau shalat. Ia pun mati dalam kekafiran. Jika ia mati sambil meninggalkan shalat, maka Allah akan menemuinya dalam kemurkaan.

Wahai Muhammad, apakah engkau akan bergembira dengan umatmu padahal aku mengeluarkan seperenam mereka dari Islam?

10 Permintaan Iblis Kepada Allah SWT

Rasulullah bertanya pula kepada Iblis: Berapa yang kau pinta dari Tuhanmu?

10 macam

Apa saja?

Aku minta agar Allah membiarkanku berbagi dalam harta dan anak manusia, Allah mengizinkan. Allah berfirman, Berbagilah dengan manusia dalam harta dan anak.

Dan janjikanlah mereka, tidaklah janji setan kecuali tipuan (Qs Al Isra :64).

Harta yang tidak dizakatkan, aku makan darinya. Aku juga makan dari makanan haram dan bercampur dengan riba. Aku juga makan dari makanan yang tidak dibacakan nama Allah.

Aku minta agar Allah membiarkanku ikut bersama dengan orang yang berhubungan dengan istrinya tanpa berlindung dengan Allah. Maka setan ikut bersamanya dan anak yang dilahirkan akan sangat patuh kepada syaitan.

Aku minta kepada Allah agar aku bersama dengan orang yang menaiki kendaraan bukan untuk tujuan yang halal. Aku minta agar Allah menjadikan kamar mandi sebagai rumahku. Aku minta agar Allah menjadikan pasar sebagai masjidku. Aku minta agar Allah menjadikan syair sebagai kitabku.

Aku minta agar Allah memberikan saudaraku, maka ia jadikan orang yang membelanjakan hartanya untuk maksiat sebagai saudaraku. Allah berfirman, Orang-orang boros (membazir) adalah saudara-saudara syaitan. (Qs. Al  Isra:27).

Wahai Muhammad, aku juga meminta agar Allah membuatku bisa melihat manusia sementara mereka tidak bisa melihatku. Dan aku minta agar Allah memberiku kemampuan untuk mengalir dalam aliran darah manusia. Allah menjawab, Silakan, aku bangga dengan hal itu hingga hari kiamat. Sebahagian besar manusia bersamaku di hari kiamat.

Iblis berkata lagi: Wahai Muhammad, aku tak bisa meyesatkan orang sedikitpun, aku hanya bisa membisikkan dan menggoda,

Jika aku bisa menyesatkan, tak akan tersisa seorang pun. Sebagaimana dirimu, kamu tidak bisa memberi hidayah sedikitpun, engkau hanya Rasul yang menyampaikan amanah. Jika kau bisa memberi hidayah, tak akan ada seorang kafir pun dimuka bumi ini. Kau hanya bisa menjadi penyebab untuk orang telah ditentukan sengsara. Orang yang bahagia adalah orang yang telah ditulis bahagia sejak diperut ibunya. Dan orang yang sengsara adalah orang yang telah ditulis sengsara semenjak dalam kandungan ibunya. (nafi makhluk, Isbatkan Allah)

Rasulullah SAW lalu membaca ayat berikut: Mereka akan terus berselisih kecuali orang yang dirahmati oleh Allah SWT (QS Hud : 118  119). Juga membaca, Sesungguhnya ketentuan Allah pasti berlaku (Qs Al-Ahzab :38). Iblis lalu berkata: Wahai Rasul Allah, takdir telah ditentukan dan pena takdir telah kering.

Maha Suci Allah yang menjadikanmu pemimpin para Nabi dan Rasul, pemimpin penduduk syurga, dan yang telah menjadikan aku pemimpin makhluk-makhluk celaka dan pemimpin penduduk neraka. Aku si celaka yang terusir. Ini akhir yang ingin aku sampaikan kepadamu. Dan aku tidak sesekali berbohong.

Begitulah kisah mengenai Iblis, yang telah dipersaksikan kehadapan Baginda Rasulullah saw tanpa ada sedikit pun penipuan dalam percakapannya. Maha Suci Allah yang menciptakan berbagai-bagai ragam Makhluk-Nya. Hanya tinggal untuk membuat pilihan antara kita, sama ada jalan benar atau jalan sebaliknya yang hendak kita pilih dalam mendapatkan Redha Allah swt.

Sumber :
1.Kitab Sajaratul Kaun oleh Muhyidin Ibnu Arabi/Darul Ilmi al  Munawar asy-Syamsiyah, Madinah.

Wednesday, February 16, 2011

laptop

zana termenung di meja, malasnya nak buat kerja ni.. tapi kerja banyak menggunung,.. lepas satu satu dapat anugerah kene siapkan. uhu.. mampus lah macam nih... bentak hatinya. dah lah, baik aku keluar je. senang... tenang sikit hati aku. air nescafe masih lagi tersisa di dalam gelas percuma darlie... ngeee.... ala2 iklan gigi.... helmet dan jaketnya di capai, dan zana menyusup keluar. sebelum keluar, dia berpaling., "babai sayang, i pergi dulu... daaaa"


sepanjang masa zana keluar, dia merasakan ada sesuatu yang tidak kena, memanglah, macam mana nak kena, semua kerja tak siap lagi. adeh...lantas, dia pulang semula. sebaik sahaja pintu di buka, biliknya lengang. ahh.. memang lah lengang, dah nama pun bilik single. huh, ala2 nak tangkap orang jahat yang sedang bersembunyi dalam almari pakaian yang sempitnya itu, dengan ganas, pintu almari dibuka. kosong....... sebab tadi baru basuh semua baju,campak dalam mesin basuh. memang dah tabiat zana, kalau dia tengah serabut, semuanya tak kena, sampailah bilik tu nampak kemas yang sebetul2 kemas, tanpa ada yang tak kena sikit pun, dan, yang selalu jadi  mangsa kejadian, budak2 blok *&*, yang akan terpaksa menunggu giliran mengguna mesin basuh yang hanya ada 2 biji je.* biji ke?? biarlah. dua2 mesin basuh akan diconquer zana, dengan baju yang beberapa kali sudah dibasuh.. dah basuh, tapi kalau dah sampai angin serabut dia, apa lagi, basuh lah lagi.

zana membetulkan cadar, yang memang dah betul, kerusi yang senget sedikit dibetulkan.hmmm... oh, ok, puas hati... dan zana menghadap laptop nya, teringat plak kisah kelakar yang dilalui bersama rakan sekelasnya pagi tadi, zana lantas ketawa terbahak2 sendirian... dan mood untuk menyiapkan kerja datang melimpah2... hehehe... semangatnya bertambah.. tup tap tup tap bunyi keyboard laptop zana.

huarghh... zana mengerling jam.. pukul 2.30... hmmmm... sesudah menggeliat, zana lantas menuju katil, sejurus merebahkan badan, zana terlena.....

tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap...

"hei diam lah. kacau lah..."

zana membentak sendirian...huh...zana membuka matanya,

tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap tup tap...

"weh, dodol, kalau nak buat kerja pun on lah dulu laptop ni! ko taip ape malam2 buta ni?! aku nak tido! aaaargh"

zana menekan punat on pada laptop nya, dan terus membebel sendirian sambil menuju kembali ke katilnya, di sebabkan kepenatan yang teramat, zana terus terlena kembali...



zana menggenyeh mata, dah subuh? awal lagi, 5.30.... huargh... lantas, telepfon bimbitnya di capai, dan alarm di off kan. zana mencapai tuala dan bekas mandian nya. setiba di pintu zana terdiam,

"aik? aku tak tutup laptop ke?"

zana bergegas mendapatkan cedric, nama manja laptopnya, hadiah daripada ayahanda tercinta sebaik memasuki universiti... heh??? apa nih?????

"terima kasih sebab tolong on kan laptop semalam... da lama sebenarnya saya nak siapkan assignment saya, tapi laptop saya da rosak masa saya accident dulu... terima kasih ye dik....."

zana terkedu, bekas mandian terlepas dari tangannya, dan isinya terburai ke lantai...laptopnya hang... selaku pelajar IT, zana berusaha me-repair laptop tercinta...

"bodoh, dah la pinjam laptop aku buat assignment, jgn lah nak menjahanamkan laptop aku!!"


**p/s: cerita ini diilhamkan semasa penulis sedang menyiapkan assignment ye. hehehe... sekadar rekaan semata2... 

Tuesday, February 15, 2011

Iktibar : Pilihlah Untuk Percaya @ Tidak Dengan Berhati2

Allah SWT sentiasa menguji kita, itu adalah untuk mematangkan kita. jangan sedih2 yang berlarutan, tapi, kadang2 emosi diri sukar di kawal.. terutama bila Allah menguji kesabaran  kita. ingin saya berkongsi satu kisah, semoga kisah ini menjadi iktibar kepada kita semua agar ia tidak terjadi seperti apa yang telah terjadi kepada seorang hamba Allah ini.

pagi itu, seperti selalu, hamba Allah ini menjalankan kehidupan di muka bumi Allah ini tanpa merasakan sesuatu akan terjadi kepadanya, meski malam itu, sebelum azan Subuh berkumandang, hamba Allah ini bermimpi pulang ke kampung halaman, bersama ayah ibu tercinta, sebaik tersedar, hamba Allah itu tersedar, dirinya telah menangis dalam tidurnya, air mata masih membasahi pipi, dan dia masih teresak keseorangan, AstaghfirullahalAzim...

ditakdirkan, hamba Allah ini keluar kerana perlu untuk menyelesaikan sesuatu, dan hamba Allah itu menuju ke arah tempat parking kolejnya... anehnya, hamba Allah itu merasakan hatinya begitu berdebar sewaktu menghampiri motor beliau, dia menenangkan hati memandangkan terdapat urusan yang perlu diselesaikan...

di pertengahan jalan, dari kejauhan, beliau melihat akan sebuah kereta merah yang menuju ke persimpangan jalan dengan terburu2, pemandunya sedang berbual di telefon, dan beliau memberhentikan kereta di persimpangan itu, dan seperti selalunya, hamba Allah ini meneruskan perjalanan.

dengan tidak semena, setibanya hamba Allah di  kawasan persimpangan, kereta itu meluncur dengan laju ke atas jalan yang dilalui hamba Allah ini.... hamba Allah itu sempat membunyikan hon motornya sebanyak dua kali, dan brek di tekan kuat, hamba Allah itu terkejut yang teramat sangat, beliau berdoa .."Ya Allah... selamatkanlah aku.."

hamba Allah itu terjatuh beberapa kaki dari kereta tersebut, dan pemandu kereta itu memberhentikan kereta dan keluar menjenguk hamba Allah yang terbaring di tengah jalan, hamba Allah itu menangis kesakitan, tidak mampu untuk berdiri kerana kesakitang menyerang segenap penjuru badan. hamba Allah itu di bantu oleh insan2 yang menyaksikan kejadian itu, dan pemandu kereta itu membawa hamba Allah itu ke hospital berdekatan, namun doktor memindahkan hamba Allah itu ke hospital lain kerana kecederaan yang di alami.

hamba Allah itu sungguh beruntung, kerana mempunyai sahabat yang menemaninya ke hospital, menjaga dirinya, serta membantu dirinya... hamba Allah itu mengalami luka di lengan, urat kakinya bengkak, serta calar2 di anggota badan yang lain, dan doktor memberikan cuti  sakit selama 2 minggu  kepada hamba Allah itu, dia pulang, dengan bersusah payah, tidak mampu berjalan sendiri kerana kesakitan yang di alami.

selama seminggu lebih, hamba Allah itu tidak mampu berjalan tanpa bantuan tongkat... dia redha... dan pemandu itu, membuat persetujuan, dia akan menanggung segala kos kerosakan motor tersebut, dan hamba Allah itu tidak membuat laporan polis, kerana mempercayai janji pemandu kereta yang mengakibatkan kecelakaan tersebut...

setelah hampir 3 minggu, pemandu itu semakin sukar untuk dihubungi , dan pemandu itu seakan ingin melarikan diri dari menanggung apa2 kos sekalipun, hamba Allah itu berasa sedih, dan kecewa, kenapa saudara sesama Islamnya tidak berpegang kepada janji yang telah dipateri... pemandu itu menggunakan alasan hamba Allah itu tidak membuat laporan polis, dan pemandu itu tidak bersalah...

hamba Allah itu redha, walau hakikatnya, dia kecewa. ini ujian dan dugaanNya, dia harus tabah, namun, ketabahan itu sukar untuk dipupuk kembali kerana sedih, kecewa, beliau mempercayai pemandu tersebut, namun, bukankah Allah SWT itu Yang Maha Mengetahui, biarlah kekecewaan dan kesedihan itu ditanggung hamba Allah itu... semoga kejadian ini tidak berlaku kepada saudara seagamanya yang lain...Amin......AstaghfirullahalAzim...

Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya, kita perlu belajar untuk redha dengan ketentuanNya... biar apa yang berlaku, kita tetap mempunyai tempat mengadu yang sentiasa mengasihi kita, Allah itu Maha Pengasih, Allah itu Maha Penyayang... Ya Allah.....


Rasulullah SAW pernah bersabda mengenai ciri-ciri orang munafik. Pada orang munafik minimal ada satu ciri, sedangkan munafik tulen memiliki ketiga-tiganya. Ketiga ciri tersebut adalah
  1. Bila berbicara selalu bohong.
    Orang seperti ini tidak bisa dipercayai dalam setiap perkataan yang diucapkannya. Bisa jadi apa yang dibicarakan tidak sesuai dengan hatinya.
  2. Bila berjanji, tidak ditepati
    Orang munafik sulit untuk dipercayai perkataan dan perbuatannya
  3. Bila diberi kepercayaan selalu berkhianat.
    Orang munafik sulit diberikan kepercayaan. Setiap kali kepercayaan yang diberikan tidak dapat dia jaga dengan baik.

Semoga Allah SWT senantiasa melindungi kita dari sifat-sifat munafik dan kejahatan orang-orang munafik

Monday, February 14, 2011

Peristiwa sejarah Kehidupan Nabi Muhammad SAW Sebelum Baginda diutuskan menjadi Rasul


Riwayat-riwayat yang sabit berkenaan kehidupan Baginda s.a.w. sebelum diutuskan
sebagai Rasul menunjukkan kepada kita beberapa hakikat berikut:


1. Bani Hasyim merupakan keturunan Quraisy yang paling mulia. Manakala Quraisy
pula adalah kabilah 'Arab yang paling mulia dan berketurunan bersih. Mereka juga memiliki
kedudukan yang paling tinggi di kalangan bangsa Arab. Diriwayatkan daripada al-Abbas r.a.,
daripada Rasulullah s.a.w., Baginda bersabda:

“Sesungguhnya Allah mencipta makhluk ini, lalu Dia menciptakan aku
daripada sebaik-baik makhluk dan daripada sebaik-baik kelompok mereka
(manusia). Dia juga menjadikan aku daripada sebaik-baik kumpulan di
antara dua kumpulan (Arab dan bukan Arab). Kemudian Dia meneliti
pemilihan kabilah-kabilah secara rapi, maka Dia menciptakan aku daripada
sebaik-baik kabilah (Quraisy). Kemudian Dia meneliti pemilihan keluargakeluarga
secara rapi, maka Dia menciptakan aku daripada sebaik-baik
keluarga (Bani Hasyim). Sementara aku adalah sebaik-baik jiwa (sehingga
dipilih menjadi rasul dan penutup segala nabi) dan sebaik-baik keluarga di
kalangan mereka. (asal-usul keturunan ibu bapa dan nenek moyang Baginda
tiada yang lahir daripada perzinaan, bahkan melalui pernikahan yang sah)”.
(Riwayat at-Tirmizi dengan sanad yang sahih).

Oleh kerana keturunan Baginda s.a.w. adalah mulia di kalangan Quraisy, kita tidak temui
isu keturunan menjadi bahan celaan mereka terhadap Nabi s.a.w.. Ini disebabkan kemuliaan
keturunan Baginda cukup jelas kepada mereka. Quraisy telah mencela Baginda dengan
banyak isu yang direka-reka tetapi bukan dalam isu keturunan.

2. Baginda membesar sebagai anak yatim. Bapa Baginda, Abdullah telah meninggal
dunia ketika ibu Baginda baru mengandungkan Baginda dua bulan. Apabila Baginda berusia
6 tahun, ibu Baginda, Aminah pula meninggal dunia. Oleh itu, semasa kecil Baginda s.a.w.
telah merasai pahit maung tidak mendapat belaian kasih sayang ibu bapa. Selepas itu,
Baginda telah dipelihara oleh datuk Baginda, Abdul Muttolib. Ketika berumur 8 tahun, datuk
Baginda pula meninggal dunia. Dengan itu Baginda selanjutnya dipelihara oleh bapa saudara
Baginda, Abu Tolib sehingga Baginda besar dan dewasa. Keyatiman Baginda ini telah
disebut oleh al-Quran al-Karim dengan firman Allah Taala:

Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lain Dia memberikan
perlindungan? (Ad-Dhuha: 6)

3. Rasulullah s.a.w. menghabiskan empat tahun pertama zaman kanak-kanak di padang
pasir, di perkampungan Bani Saad. Oleh itu, Baginda membesar dengan tubuh yang kuat,
jasmani yang sejahtera, lidah yang fasih, jiwa yang berani dan mampu menunggang kuda
dengan baik sekalipun masih kecil usianya. Bakat-bakat Baginda terasah dalam kemurnian
dan keheningan padang pasir, dibawah kilauan pancaran matahari dan udara yang bersih.

4. Keunggulan Baginda telah diketahui sejak kecil lagi. Tampak pada roman mukanya
tanda-tanda kecerdikan yang menimbulkan rasa sayang kepada sesiapa yang melihat
Baginda. Apabila Rasul s.a.w. datang ke majlis datuknya semasa zaman kanak-kanak,Baginda duduk di atas tilam datuknya. Sedangkan jika datuknya duduk di atas tilam itu, tiada
seorangpun anak-anaknya (bapa saudara Rasul) akan duduk di atasnya. Oleh itu, bapa-bapa
saudara Baginda cuba menariknya daripada tilam tersebut. Lantas Abdul Muttolib berkata:
Biarkan cucuku ini. Demi Allah dia memiliki keistimewaan.

5. Pada awal remaja, Baginda s.a.w. mengembala kambing untuk penduduk Makkah
dengan bayaran upah beberapa qirat (1/24 dinar). Telah sabit daripada Baginda s.a.w.,
bahawa Baginda bersabda:

Semua nabi pernah mengembala kambing. Mereka bertanya: Kamu juga
wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Aku juga begitu.

Dalam riwayat lain, Baginda bersabda:

Semua Nabi yang diutuskan Allah pernah mengembala kambing. Maka
sahabat Baginda bertanya kepadanya: Kamu juga wahai Rasulullah? Lantas
Baginda tnenjawab: Aku juga begitu. Aku pernah mengembala kambing untuk
penduduk Makkah dengan upah beberapa qirat.

Kemudian, apabila umur Baginda mencapai 25 tahun, Baginda berniaga untuk
Khadijah binti Khuwailid. Baginda berniaga bermodalkan harta Khadijah dengan mendapat
bayaran upah.

6. Baginda s.a.w. tidak menyertai rakan-rakan sebayanya di kalangan remaja Makkah
dalam bersukaria dan berfoya-foya. Allah telah memelihara Baginda daripada terlibat dalam
gejala tersebut. Kitab-kitab sirah menceritakan dengan panjang lebar, semasa usia remajanya,
Baginda terdengar suara nyanyian daripada salah sebuah rumah di Makkah sempena majlis
perkahwinan. Baginda teringin menyaksikannya. Tetapi Allah menjadikan Baginda tertidur.
Baginda hanya terjaga setelah matahari panas terik. Baginda juga tidak terlibat bersama
kaumnya menyembah berhala, makan sembelihan untuk berhala, minum arak dan bermain
judi. Baginda juga tidak pernah bercakap celupar dan berkata kesat.


7. Sejak Baginda mula mumayyiz, Baginda dikenali mempunyai akal yang matang dan
pandangan yang bernas. Peristiwa perletakan Hajarul Aswad ke tempatnya di Kaabah
menjadi bukti yang jelas terhadap perkara ini. Kaabah telah dilanda banjir menyebabkan
dindingnya retak. Oleh itu, penduduk Makkah membuat keputusan meruntuhkannya dan
memperbaharui binaannya. Mereka melaksanakan keputusan itu. Namun, apabila pembinaan
sampai ke peringkat meletak Hajarul Aswad ke tempat asalnya, mereka bertengkar tentang
siapakah yang akan mendapat penghormatan untuk meletak Hajarul Aswad ke tempatnya.
Setiap kabilah ingin mendapat penghormatan itu. Pertelingkahan bertambah hebat sehingga
mereka saling mengancam untuk berperang. Kemudiannya mereka bersetuju untuk merujuk
kepada orang pertama yang memasuki pintu masuk Bani Syaibah (salah satu pintu Masjidil
Haram pent) sebagai hakim.
Sejurus kemudian, orang pertama yang memasuki masjid melalui pintu itu ialah
Rasulullah s.a.w.. Apabila mereka melihat Baginda, mereka berkata: Ini al-Amin (gelaran
kepada Rasulullah s.a.w.). Kami rela dengan hukumannya. Apabila Baginda diberitahu
tentang pertelingkahan tersebut, Baginda menyelesaikan masalah itu dengan penyelesaian
yang dipersetujui oleh semua pihak yang bertelingkah. Baginda membentangkan kain
selendangnya, kemudian mengambil Hajarul Aswad dan diletakkan ke atas kain itu. Bagindakomudiannya menyuruh setiap kabilah niemegang hujung selendang. Apabila mereka
mengangkatnya dan Hajarul Aswad itu tiba ke tempat letaknya, Baginda mengambil dan
meletakkannya ke tempatnya dengan tangan Baginda. Mereka semua berpuashati. Allah telah
mengelakkan daripada berlaku pertumpahan darah orang-orang Arab melalui kecerdikan dan
kebijaksanaan akal Baginda sehingga ke satu tempoh yang hanya diketahui oleh Allah.

8. Semasa remaja, Baginda s.a.w. dikenali sebagai seorang yang jujur dan amanah di
kalangan kaumnya, Baginda terkenal dengan hubungan baik, menepati janji, perjalanan hidup
mengikut landasan yang lurus dan reputasi baik. Ini menarik minat Khadijah untuk memberi
tawaran kepada Baginda agar memperniagakan harta dagangannya melalui sebuah kafilah
yang pergi ke kota Busra setiap tahun. Khadijah telah menyerahkan harta dagangan kepada
Baginda, sekali ganda lebih banyak berbanding yang diberikan kepada lelaki daripada
kaumnya sendiri. Apabila Baginda pulang ke Makkah, hamba Khadijah, Maisarah telah
menceritakan kepadanya sikap amanah dan ikhlas Baginda. Khadijah juga melihat
keuntungan banyak yang diperolehi dalam perniagaan tersebut. Kesemua itu mendorong
beliau untuk menggandakan upah Baginda daripada yang telah dijanjikan. Perkara ini juga
menarik minat Khadijah untuk melamar Baginda. Baginda telah menerima lamaran Khadijah
sedangkan Baginda 15 tahun lebih muda daripadanya. Kata-kata Khadijah merupakan
perakuan terbaik terhadap kebaikan akhlak Baginda sebelum kenabian. Kata-kata ini beliau
ungkapkan ketika menenangkan Baginda yang pulang dalam keadaan menggeletar ketakutan
setelah didatangi wahyu di Gua Hira: "Tidak sekali-kali. Demi Allah, Allah tidak akan sekalikali
menghina kamu. Kamu menghubungkan silaturrahim, membela pihak yang lemah,
memberi pendapatan kepada yang tidak berharta, memuliakan tetamu dan menolong mereka
yang berhak."

9. Baginda bermusafir keluar dari Makkah sebanyak dua kali. Pertama, bersama bapa
saudara Baginda, Abu Tolib ketika berusia 12 tahun. Kedua, ketika berusia 25 tahun, sebagai
peniaga kepada harta dagangan Khadijah. Kedua-dua destinasi perjalanan ini ialah kota Busra
di Syam. Dalam kedua-dua perjalanan ini, Baginda mendengar perbualan para peniaga,
melihat kesan-kesan negara yang dilaluinya, juga adat-adat yang diamalkan oleh
penduduknya.

10. Beberapa tahun sebelum diutuskan sebagai Nabi, Allah telah menimbulkan rasa cinta
kepada Baginda s.a.w., untuk pergi ke Gua Hira (sebuah bukit yang berdekatan dengan
Makkah dan terletak di barat laut Makkah). Baginda berkhalwah di dalamnya selama sebulan
(iaitu dilakukan dalam bulan Ramadhan. pent.) kerana memikirkan tanda-tanda kebesaran
Allah dan kehebatan kekuasaan-Nya. Perkara ini berterusan sehingga datang wahyu dan
turunnya al-Quran al-Karim kepada Baginda.


sumber:::SIRAH NABI MUHAMMAD S.A.W.
PENGAJARAN & PEDOMAN
Dr. Mustafa as-Syibaie

p/s:bersempena Maulidur Rasul ini, semoga kita mengambil iktibar dari pengkisahan sirah Nabi Muhammad SAW....InsyaAllah...