welcome to CantStopSmilling Blog

Always be grateful of what Allah SWT have blessed us with throughout our lives...
Appreciate those who hates you, as without them, we could not become stronger in life..
Treasure those who loves you, as their love can always cherishes you when you're sad...

Saturday, April 30, 2011

shhhh..... will u??

the girl stood right up. clueless. the sound did came from downstairs, though she's alone in the big mansion. everyone left earlier for holidays, leaving her behind, for she's down with fever. the maid went back home that afternoon, her son fell from the stairs. she have to rush home. awaken by the thumping sound outside, her eyes wide open.

the thumping sounds are coming closer, she's sure of it. her heart jump wildly, the fever havent broke, still, in the midst of summer, her body trembling coldly. and now, she's sweating for she is scared. who could it be.

trying to be brave, she walk outside, the air still, the sound of the air conditioner fills the silent mansion. being the adopted child in this family, its not strange anymore to be left behind. she walk silently, her steps sounds smooth on the expensive rug. she kneel, trying to have a clear view downstairs.

everything is dead silent. nothing. she leaned on the wall, her energy depleted for dragging her feverish body outside. just then, the sound came again. alerted, she look to her right...

a dark figure move towards her, the robe are familiar somehow. she retreat in terror, wanting to lock herself back in her own room.  just then the figure went pass through her, sending fear to all her body part, and she found herself weak, unable to lift a muscle.the figure disappeared.

just then, the phone starts ringing. she need to get back to her room, her trembling body now shake even harder. suppose the 'thing' return hearing the phone?? no... she must get up, and go back to her room. just as she starts walking, the phone stops ringing.. she managed to get herself inside, locking the door, and hide behind the bed.the phone ring again.

-yeah?
-emily? i'm on my way back, are you okay?
-i'm fine. but how's your son?
-he's a lot better now.see ya.

she place the phone to her chest, scared. she drag the blanket off her bed and curl inside it. just then, she heard the engine coming into the mansion's compound. she felt a little relief. oh... the engine died, followed with sound slamming its door shut in a hurry, then came the sound of the front door, the steps coming closer to her room, and someone turning the door knob....

she turn and saw her family's maid, a sense of relief overwhelmed her, just then, she saw  a figure in the black robe she saw just now behind her... speachless, she point towards it, trembling with fear..

-emily dear, are you allright?
-there...there...
-what?there is nothing there..come on, get back to bed, what are you doing out of bed when you are ill??

she tuck her back in bed. and sat there reading her book, to help emily sleep. she waited patiently until emily fell asleep..

-yes mr eric, i saw it again... and this time, emily saw it too...

emily were half awake, upon hearing the maid talking to her father,  she found herself wide awake...

-yes mr eric, i will make sure of that.

that evening, after packing her clothes and her stuffs, the maid took emily to her house. emily spent the rest of her weekend there....


2 be continued...

Wednesday, April 27, 2011

fighting!!


hmm... be strong, last paper, last chalenge. oh my...  problem is?? sleepy.... oh no... :( my dear tc gangsters, gudluck and best wishes... dearest ts pals... fighting!!!!!!!! go go!!! this is our last paper this semester!!!

Tuesday, April 26, 2011

--Sifat Malu Perhiasan Wanita---1

Malu adalah akhlak yang menghiasi perilaku manusia dengan cahaya dan keanggunan yang ada padanya. Inilah akhlak terpuji yang ada pada diri seorang lelaki dan fitrah  yang melekat pada diri setiap wanita. Sehingga, adalah tidak masuk akal apabila ada wanita yang tidak mempunyai rasa malu dalam dirinya. Kemuliaan seorang wanita salah satunya kerana adanya sifat malu dalam dirinya.


Apakah sifat malu itu? Imam Nawawi dalam Kitab Riyadhus Shalihin menulis bahawa para ulama pernah berkata " Hakikat malu adalah akhlak yang muncul dalam diri untuk meninggalkan keburukan, mencegah diri dari kelalaian dan penyimpangan terhadap hak orang lain".

Abu Qasim Al-Junaid mendefinisikan dengan kalimat, " Sifat malu adalah melihat nikmat dan kurnia sekaligus melihat kekurangan diri, yang akhirnya muncul dari keduanya suasana jiwa yang disebut dengan malu kepada Yang Maha Pemberi rezeki".

Terdapat 3 jenis sifat malu iaitu:

  1. Malu yang bersifat fitrah. Misalnya malu melihat gambar porno. atau wajah yang memerah kerana malu mendengar ungkapan lucah.
  2. Malu yang bersumber dari iman. misalnya, seorang Muslim menghindar berbuat maksiat kerana malu atas Maraqabatullah(Pemantauan Allah)
  3. Malu yang muncul dari dalam jiwa. Misalnya perasaan malu mendedahkan aurat di hadapan orang ramai.
Kerana itu, beruntunglah orang yang mempunyai rasa malu. Kata Ali Bin Abi Talib "Orang yang menjadikan sifat ,malu sebagai pakaiannya, nescaya orang-orang tidak akan melihat aib dan cela pada dirinya".


Bahkan, Rasulullah s.a.w menjadikan malu sebagai bagian dari cabang iman. Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Iman memiliki 70 atau 60 cabang. Paling utama adalah ucapan 'Laa ilaaha illallah' dan yang paling rendah adalah dengan menyingkirkan gangguan di jalan. Dan sifat malu adalah cabang dari iman". (Riwayat Muslim dalam Kitab Iman, hadis nombor 51)

Dari hadis itu kita dapat mengambil kesimpulan bahawa tidak akan ada sifat malu dalam diri seseorang yang tidak beriman. Akhlak yang mulia ini tidak akan kukuh tegak dalam jiwa orang yang tidak mempunyai landasan iman yang kuat kepada Allah SWT. Sebab rasa malu itu adalah pancaran iman.

Tentang pentingnya sifat malu menentukan iman dipertegas lagi oleh Rasulullah s.a.w "Malu dan iman keduanya sejajar bersama.Ketika salah satu dari keduanya diangkat,maka yang lain pun terangkat." (Riwayat Hakim dari Ibnu Umar Menurut Hakim,hadis ini sahih dengan Bukhari dan Muslim dalam Syu'ban Iman. As Suyuthi dalam Al-Jami' Ash-Shagir menilai hadis ini lemah)

.....


dipetik dari sumber: Sifat Malu Perhiasan Wanita,Column Nota Muslimah, Majalah I , edisi Julai 2010 m/s 56

Monday, April 25, 2011

syukuri nikmat Allah SWT

Alhamdulillah, apa2 sekalipon, masih boleh nengok alam indah ciptaan Allah SWT... hargai nikmat yang ada, gunakan untuk mendapat redhaNya.. walau pun after accident(entah camno mato den jadi kurang sihat sikit) den masih boleh melihat dengan jelas, tapi ternyata, agak effect ngan accident hari tu. ada hikmah.... Alhamdulillah.... tetap lah bersyukur walau kengkadang kene pakai mata spare nak g mano2 eh. hahaha....

p/s:den tak do cuti after dis...huhu... den keno menetap di UKM terchenta... penuh dengan kegusaran... xdapat nak buat apo dah....

experiment

sleepy??good. i just grabbed a pack of nescafe mild, and later, add with another pack of regular nescafe. its called an experiment i carried on myself, and i test it on myself. why? i dont do harmfull things to any specimen alive... okay?? result?? lets see... 

after 1 hour...


zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...........

Sunday, April 24, 2011

Formula Berkaitan Nilai Dalam Islam.

nilai kehidupan di dunia perlu dilihat mengikut neraca ALLAH SWT.oleh sebab itu,neraca yang tepat bagi mengukur ketetapan nilai yang dipegang seseorang itu perlulah berlandaskan prinsip berikut:"apa yang dipandang indah oleh syariat itu indah dan apa yang dipandang buruk oleh syaitan itu buruk"


  • utamakan yang utama iaitu urusan akhirat berbanding urusan dunia.Allah berfirman yang bermaksud:"Dan tiadalah kehidupan di dunia selain daripada main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang yang bertaqwa.Maka tidakkah kamu memahaminya?"(Surah al-An'am 6:32) kesenangan duniawi hanya sebentar tidak kekal. janganlah terpedaya dengan kesenangan dunia,serta lalai dari urusan akhirat.

  • jangan mudah terikut-ikut dengan amalan dan pandangan orang ramai tanpa dalil yang kukuh dari Al-Quran dan Al-Sunah kerana boleh jadi pegangan masyarakat kini telah menyimpang dari ajaran agama Islam yang sebenar. contohnya budaya hedonisme(*mengutamakan keseronokan dan kemewahan hidup di dunia**) yang sudah di anggap makanan ruji oleh sesetengan individu. Firman ALLAH SWt yang bermaksud:" Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang di muka bumi ini, nescaya merekan akan menyesatkanmu dari jalan ALLAH. mereka tidak lain hanyalah mengikuti sangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta(terhadap ALLAH )  (Surah al-An'am 6:116)

  • nilai yang tetap. hanya sistem nilai yang telah ditetapkan Islam bersifat tetap(permanent values) dan tidak berubah. ia selari dan harmoni di amalkan sepanjang zaman walaupun tarikh dan tahun sentiasa berubah. Apa yang baik dalam Islam pada zaman Rasulullah SAW itulah juga yang baik pada zaman kita kini dan masa depan. begitulah juga sebaliknya...
sourse::majalah solusi isu no 26

Tuesday, April 19, 2011

argh, kawen lah senang.

banyak nye blom habis study.... susahnye... alamak aih... tengseng......
dan bermacam lagi jenis keluhan sepanjang memusim exam... normal lah... aku pon same jugak. huhu, dan, pernah dengar keluhan yang semacam ini...

-argh, susah2, kawen jelah senang. urgh...

respon?....takut, ngeri, seriau... uuuu... kenapa? sebab kalau dah kawen, ni, banyak lagi cobaan, dugaan, dan tanggungjawab.

being single means freedom. right? yup! loud and very clear. kenapa nak single? sebab belum sampai seru... ramai jawab macam tuh. kan3? hmmm... kalau belum sampai seru, adakah situasi d bawah pon belom sampai seru??

A dan B suke same suke, dari suke bertegur sape, kemudian couple. kenal mengenal famili... pastu, konfem akan kahwin lah lepas habis blajo nanti, den, keluar g makan2, bersiar2, jalan2 same2 berdua2.

hmmm... belum sampai seru lagi nak kahwin, tu lah jawapan die kalau orang tanye bile nak kahwen. hehehe... alamak aduh...

ye...  ramai yang belom sampai seru, agak2nye aku paham seru apa yang belum sampai. kalau ramainye, yang belom sampai seru ni , die orang rasa belom cukup lagi ilmu agama di dada, belum bersedia lagi die nak prepare untuk alam berumah tangga, yang penting, dieorang tahu couple haram....

sepatutnya, seru yang belum sampai itu menginsafkan kita, kahwen2 ni bukan benda kecik, amanah Allah SWT, kenapa ada kursus kahwen?? bukan saje 'galak2' **bahasa aku ngan geng aku**** suke2 g sebab nak kahwen. ada sebab... kenapa semakin hari semakin tandus ilmu tentang agama sendiri?? kalau orang tegur menjawab.. hmm.. apa nak jadi.

aku pon takut nak joke2 macam tu dah. sebab aku ni ilmu pon sikit je, nak di umpamakan, jalan pon jatuh2 lagi... tersungkur, tergolek, semua ada, sebab ilmu baru sikit je. sebab tu being single means freedom tu sesamelah kita semua manfaatkan untuk  dalami ilmu agama... hmmm...   InsyaAllah... jom manfaat masa hidup untuk tambah ilmu agama untuk bekalan di sepanjang perjalanan...

bukan untuk kita sendiri je. kongsi ngan keluarga, rakan taulan, pastu, kalau dah kawen, nak kena didik isteri jadi isteri solehah, nak didik anak-anak jadi soleh solehah, nak didik diri sendiri lagi... banyak cabaran.. tapi, Allah akan uji kita dengan apa yang kita mampu. sebab Allah SWT Maha Mengetahui, dan juga Maha Penyayang.... setiap apa yang kita buat, akan dipersoalkan di akhirat kelak, apa yang kita lakukan dengan amanah yang kita terima?

bulatkan tekad, berzikirlah selalu untuk capai keredhaanNya....

oh... dan sekarang, masa nak sambung study balik.. banyak nye... InsyaAllah... huhu.. doakan kejayaan kami. semoga Allah memberkati kita semua.... Amin.... dan yang penting, aku HOMESICK!!!!!!!!

Sunday, April 17, 2011

luasnya neraka

 

Sahabat semua...
bacalah....
Ya Allah...
takutnyer...
bacelah sampai habis..
skjap jer..
x smp 5 minit..pun!!!

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM,
lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami,suami kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & SEMUA ORANG ISLAM dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah danamalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......
AMIN.....

Luasnya Neraka


Yazid Ar Raqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata:Jibrail datang kepada Nabi SAW pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w

"'Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawabnya:

"Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar,dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."

Lalu nabi s.a..w. bersabda:
"Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam."

Jawabnya:

"Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa,nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya:
 "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?"

Jawabnya:

"Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya dibawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)"

Tanya Rasulullah s.a.w.:
 "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"

Jawab Jibrail:

"Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s.. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w.. sehingga ditanya:

"Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya:

"Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda:

"Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?"

Jawabnya:

"Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian Nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi s.a.w.masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.

(Dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

Dari Hadith Qudsi:
Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai70,000 rantai
11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua......
Wallahua'lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159
"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk."

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM , TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP .

Bertanya orang kepada Rasulullah saw :

'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw:

'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'. Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' Siratul Mustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hambaKu."

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuhasal diwaktu mati :-

1. Para Nabi
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.

Di dalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw:

"Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan: 'Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan SYURGA. ' Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu dibumi. Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."

* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.' Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.' (SurahAl-Baqarah : 237)Untuk renungan dan amalan bersama ..DOA Nabi Allah Yunus

"LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN"

Saturday, April 16, 2011

Sepuluh Tanda-tanda Kiamat yang Besar

Sepuluh Tanda-tanda Kiamat yang Besar

Ertinya :

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka".(H.R Muslimi)
Keterangan
Sepuluh tanda-tanda qiamat yang disebutkan Rasulullah saw. dalam hadis ini adalah tanda-tanda qiamat yang besar-besar, akan terjadi di saat hampir tibanya hari qiamat. Sepuluh tanda itu ialah:
  1. Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.
  2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.
  3. Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.
  4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.
  5. Turunnya Nabi Isa alaihissalam ke permukaan bumi ini. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahadi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.
  6. Keluarnya bangsa Ya'juj dan Ma'juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.
  7. Gempa bumi di Timur.
  8. Gempa bumi di Barat.
  9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.
  10. Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar. Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman.
Mengikut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitab Fathul Bari beliau mengatakan: "Apa yang dapat dirajihkan (pendapat yang terpilih) dari himpunan hadis-hadis Rasulullah Saw. bahawa keluarnya Dajal adalah yang mendahului segala petanda-petanda besar yang mengakibatkan perubahan besar yang berlaku dipermukaan bumi ini. Keadaan itu akan disudahi dengan kematian Nabi Isa alaihissalam (setelah belian turun dari langit). Kemudian terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya adalah permulaan tanda-tanda qiamat yang besar yang akan merosakkan sistem alam cakerawala yang mana kejadian ini akan disudahi dengan terjadinya peristiwa qiamat yang dahsyat itu. Barangkali keluarnya binatang yang disebutkan itu adalah terjadi di hari yang matahari pada waktu itu terbit dari tempat tenggelamnya".

taken from::sumber

Tuesday, April 12, 2011

what?

usually, i tend to be like this.

-ar u going back after this?
-(that someone will answer me directly)

and we continue jotting down the lecture notes or just scribbling on the papers. a moment later,

-ar u going back after this?

then, the someone would answer me again. and i continue writing again. and later, my mouth just say what came to my mind,

-ar u going back after this?

and, my friend will turn to me and give me a look. ups. oh my.. i'm sorry. i was thinking of something else...

sometimes, i did heard what have been said, its just, i dont get what they meant, i would say

-what?

and people thought i wasnt listening, oh.. i'm sorry... forgive me.. i dont mean it....

sometimes, we dont mean to hurt anyone's feeling, its just a matter of mistakes and accident. 

what?

Sunday, April 10, 2011

santai sat. jom!

salam buat semua... ehum ehum...

study macam dah nak tepu,

perasaan macam dah start nak celaru,

hati dah berdetak laju,

apa kata kita berehat dulu?

lalala... hahaha. saje je. jom, kita rehat jap otak yang dah penat nak scan nota dan buat latihan, sampai berasap2 dah tu...moh kite ber exercise bersama abang kacang kita.

syarat: pastikan anda 100% sedar, memakai pijama, dan jugak, make sure clearkan tempat utk exercise.

selamat mencube!!!!





tengseng.-----counter strike monkey version-----

A : need backup...... B&C : roger that.

enemy spotted.


fall back team!

i'm in position.
enemy spotted.



what ever it is, good luck for final exams everyone.. fighting!! :D

Wednesday, April 6, 2011

sakadar perkongsian bersama.

Pada asasnya, hukum bercinta-kasih, berpasangan( couple) atau seumpamanya adalah harus.
 Akan tetapi terdapat beberapa perkara/tindakan yang boleh menyebabkannya menjadi HARAM.

Antaranya : 

PERTAMA: TIDAK MEMPUNYAI NIAT YANG BAIK ATAU SEBALIKNYA

 Sesebuah perhubungan ˜istimewa" antara seorang lelaki dan wanita seharusnya didasari dengan niat yang baik seperti bertujuan untuk berkahwin. Justeru sebarang perhubungan yang tidak bertujuan seperti tersebut adalah tidak harus seperti bercouple untuk berhibur, bersuka-suka dan sebagainya. 

KEDUA: TIDAK MEMATUHI (MELAMPAUI) SYARIAT AGAMA

 Lumrah bercouple seakan tidak dapat lari dari aktiviti seperti ber"dating", ber"shoping" dan sebagainya hatta ada yang sampai ke peringkat "membonceng". Tidak kurang juga (tanpa segan silu) menggunakan istilah-istilah yang kononnya menunjukkan sikap "caring" seperti memanggil darling kepada pasangannya. Paling tidak, pasti di dalam pertemuan(dating) akan berlaku pandangan mata yang tidak harus, perbicaraan yang tidak wajar dan seumpamanya. Semua perlakuan ini adalah bercanggah dengan ajaran Islam yang mengharamkan perhubungan bebas di antara lelaki dan perempuan. Yang paling penting, apabila Syariat Islam mengharamkan sesuatu perkara/perbuatan, maka wasilah atau tindakan yang menuju kepada perkara yang diharamkan tersebut juga turut diharamkan. Kaedah Fiqh ada menyebutkan : sesuatu yang membawa kepada yang haram, maka ia juga menjadi haram. Justeru berdasarkan kaedah ini, maka bercouple yang membawa kepada perlanggaran hukum syariat juga adalah haram.

 KETIGA: MENJATUHKAN MARUAH (PERIBADI) SEORANG WANITA

 Apabila pasangan yang bercouple berdating, maka peribadi seorang wanita muslimah akan dipersoalkan. Khalayak tidak akan berbicara tentang si lelaki yang bercouple tersebut, tetapi si perempuan. Masyarakat akan bertanya bagaimana begitu mudah si perempuan tersebut membiarkan dirinya diusung(maaf jika agak keterlaluan) ke sana-sini atau setidak-tidaknya umum akan menganggap bahawa perempuan tersebut telah dimiliki. Kesan buruk yang mungkin dihadapi ialah apabila berlaku perpisahan antara pasangan tersebut. Masyarakat akan mula membuat pelbagai tanggapan negatif terhadap si perempuan tersebut. Prasangka-prasangka negatif akan direka dan dihebahkan. Akhirnya berlakulah tohmahan-tohmohan yang menjatuhkan maruah dan kehormatan seorang wanita. Ingatlah bahawa Islam amat memprihatinkan penjagaan maruah seorang wanita. Di atas dasar itulah adanya hukum Qazaf dan kerana tujuan tersebut jugalah Islam mengharamkan perhubungan yang di luar batasan. Sebabnya adalah kerana Islam memelihara kehormatan seorang wanita. 

KEEMPAT: MEMBAZIRKAN WANG KEPADA PERKARA YANG TIDAK WAJAR 

Di dalam budaya bercouple, biasanya pasangan lelaki akan banyak menghabis duit pinjaman PTPTN, JPA, yayasan negeri (bagi mahasiswa IPT) atau duit pemberian ibubapa untuk memenuhi kehendak pasangan wanitanya. Ajak saja dinner, lunch, breakfeast atau bershoping pasti si lelaki yang perlu mengeluarkan duit poketnya. Terdapat juga keadaan di mana si perempuan yang berbelanja si lelaki. Itu belum dikira dengan pembeliaan kad top-up handset yang out of control. Hanya kerana call untuk tanya khabar, dah makan ke belum, ada yang sanggup mentop up handset mereka beberapa kali dalam seminggu. Cuba bayangkan jumlah wang perlu dibazirkan hanya untuk perkara yang sangat remeh dan tidak perlu. Paling menyedihkan, wang tersebut adalah pemberian keluarga yang seharusnya digunakan bagi tujuan pengajian. Begitu juga wang pinjaman PTPTN, ia adalah hutang yang perlu dibayar selepas tamat pengajian. Justeru, penggunaan kedua-dua jenis wang ini kepada perkara yang tidak wajar adalah tidak harus dan ditegah oleh syarak. Perbuatan membazir dan menyalahgunakan harta juga adalah amalan syaitan.

(Rujuk Al-Isra' ayat 27)

maksud Ayat: sesungguhnya orang-orang yang pemboros itu adalah saudara syaitan dan syaitan itu sangat ingkar kepada Tuhannya

KELIMA: MEMBUANG MASA KEPADA PERKARA YANG TIDAK SEWAJARNYA 

Seperkara yang wajar diprihatinkan di sini ialah penggunaan waktu kepada perkara yangtidak bermanfaat. Lebih malang lagi, masa yang amat terhad sebagai seorang mahasiswa telah diisi dengan perbuatan-perbuatan yang ditegah oleh Allah. Bukankah berdating, berbual telefon secara marathon dan lain-lain aktiviti rutin bercouple merupakan perbuatan yang menyimpang dari anjuran agama. Justeru setiap saat dan minit yang digunakan bagi tujuan tersebut akan dipersoal dan diperbicarakan di hadapan Allah. Perlu diingat bahawa Islam bukan mengharamkan secara total perkara yang dinyatakan di atas. Islam tidak menghalang perbuatan tersebut, tetapi meletakkan beberapa prasyarat yang perlu dipenuhi. Sekiranya kita gagal mengikut syarat-syarat tersebut, maka status perbuatan tersebut menjadi HARAM serta menjauhkan diri pelaku daripada kasih sayang dan cinta Allah. 


(Rujuk kitab al-Halal wal Haram Fil Islam, Dr. Yusuf Al-Qardhawi)



Monday, April 4, 2011

الحمد لله

~~ السلام عليكم ~~

ok, kali ni, nak kongsikan pengalaman semasa menjadi salah seorang dari fasilitator(agaknyelah) untuk program perkongsian@penurunan(betulkah ayatku ini??xpelah)ilmu kepada bakal pengganti kami selaku mantan persatuan mahasiswa fakuti. dengan bangga dan bahagia, walau pun dah 2 hari tak sihat, aku n da geng join program ni untuk bersama geng2 tersayang dan adik2 tercinta di air terjun sungai gabai.. kami bertolak dalam lebih atau kurang jam 9 pagi...

setelah tersosek di perjalanan, (***pengajaran:next time, percayakan teknologi GPRS lebih dari firasat hati kalau bab nak cari jalan yang tak kenal....hehehe) kami tiba ke lokasi. akibat dari ketidaksihatan aku + pening sepanjang jalan akibat terpusing2 ke kanan ke kiri, aku tak stabil kejap. kene ambik feel baru leh jalan2. hahaha. saje je... kami bergegas ke lokasi aktiviti kami.

ketibaan yang dinanti... :D

dan bermulalah aktiviti kami.  setengahnye, jadi "iron chef" bak kata seniorku disebabkan die tengok pisau yang dibeli oleh salah seorang anggota, ahaha , dan setengahnye take turn g buat aktiviti dengan junior2, dan ade yang g ambik gambo. termasuklah aku. kelakarnya, aku ni dah la mudah terkejut, tengah2 syok nak ambik feel ambik gambo pemandangan tup datang geng aku dari belakang, disebabkan terkejut, aku tergelincir dan jatuh dalam air... huh, agak kuyup. hahaha. tekejut2. tapi takpe, jap g basah gak, semua akan masuk air gak sebab akan ada aktiviti air. 

perbincangan untuk aktiviti yang akan dilakukan sebaik tiba

cubaan untuk menyalakan arang2 tambahan bersama senior

junior2 berbincang sambil makan

masak2 sambil buat food testing... :D

disebabkan malam sebelumnya balik lambat nak siap2 barang untuk hari kejadian, balik je aku terus pengsan , sampai lupe nak caj bateri kamera. huh.. dan akibatnya sikit jelah gambo yang sempat aku ambik.. huhu. yang penting, malamnye lepas balik dari sungai gabai, aku demam sebab kene simbah air. dah lame tak main air. huh.... mase kat sane, aku asyik duk teringat mase kecik2 duk suke2 main air ngan famili aku.. huhu... sadis jap. sedih2... at least kalau ad bffku kan best gak. leh aku main dengan happy lagih.kah3.

MasyaAllah, tempat tu sangat2 indah... Alhamdulillah, aku masih berpeluang untuk melihat keindahan alam ciptaan ALLAH SWT  semasa hayatku....syukur...  takbir! semoga aku dapat lagi meneruskan hidup, bernafas dalam redhaMU, semoga kami semua mampu menikmati nikmat kurniaanMU dan terhindar dari maksiat serta murkaMu... INsyaAllah......Amiin..

Saturday, April 2, 2011

mo mo & nyet nyetmo

pagi ini, aku bangun  dengan sangatlah tidak bersemangat. aini, hari sabtu, tanggal 2 april 2011. huh, sunyi betul, ramai yang dah balik sebab study week kami dah start. aku terkebil2. "nak balik!!" aku membentak sendirian. nasib baik lah ada bff ak lagi kat sini.tak de lah sunyi sangat.

sangat sunyi, tet tet tet tet tet.. mesin basuh sengal tu berbunyik dari aras satu. satu blok bergema bunyi kesengalannya. kenapa aku marah? nampak sangat lah blok ni sunyi, makin kuat lah dia punye sound. argh. teddy biru aku senyum je. suh ak sabar.. huh... aku senyum balik. tak jadi aku nk mengamuk.

apa lagi, setelah kemas2 siap2 dan setle semuanya, aku start carik muvie apa yg sesuai. hmmmmm system thinking ku bermula lagih...
  • home alone
  • 3 ninja?
  • tarzan?
  • nanny mcphee?
  • snow white?
  • spongebob?
hok aloh... susah bebeno nak tgk muvie. sekali, prak prak bunyi kat tingkap bilik, jelas kedengaran. seb baik tongahari, kalau malam, aku cabut dah... kalau yg datang tu kak limah ke hape okay lagi, leh mintak tolong main jauh2, tapi, kalau dibuatnya pencuri ke penyamun ali baba, huh.... baek lari. betul tak? manusia skrang nih, lebih setan dari hantu2 tuh.tak setuju? suke hati hang lah.

dengan selamba badak(saje2 nak guna ayat ni)aku jenguk ke luar. mata bertentang mata... ~~dari kerana mata~~~ disebabkan kaget, aku pandang je monyet tu. saiznya besar, matanya bulat(tak delah merah) dekat tangan dia ada plastik roti gardenia perisa coklat(high taste).... uuuu!

kejap eh, aku nk ambik gamba nih! dengan cepat ak g ambik kamera. klik, sekali flash da.... lupe plak nak tutup flash. omo!!! terus die cabut. huh... yang sempat aku ambik gambo dari tingkap bilik ku di kolej keris yang tak berapa nak taraf emas nih  adalah seperti berikut... enjoy it.

mo mo lari setelah kene flash

tengah decide nak datang balik ke hape

--oih, ambik gambo aku sesuke hati, ingat free ke bai??!!--kate mo mo

di awan biru

nyet nyet

masih nyet nyet

dan masih nyet nyet
sekianlah kisah mo mo & nyet nyet.

Friday, April 1, 2011

Lirik Lagu Kita Bersaudara (OST MAGIKA)






Biar adakalanya dia buat kau kecewa
Biar adakalanya dia buat kau gundah
Tetapi tak mengapa kerna dialah juga
Yang mengambil hatimu bila keadaan reda

Oh kita bersaudara kerna slalu mengalah
Tak guna marah marah nati berbaik juga
Oh kita bersaudara tak guna gaduh gaduh
Kerna air dicincang tidak akan putus

Biar kau dalam susah semua orang tak menegur
Agaknya tangan siapa yang sudi menghulur
Jika tak adik beradik yang tak mungkin berkira
Walau sekali kau beri selalu yang kau terima

Oh kita bersaudara

Oh kita bersaudara kerna slalu mengalah
Tak guna marah marah nati berbaik juga
Oh kita bersaudara tak guna gaduh gaduh
Kerna air dicincang tidak akan putus
Lirik Lagu Kita Bersaudara (OST MAGIKA) @ Lirikami


Read more: http://www.liriklagumuzik.co.cc/2010/10/lirik-lagu-kita-bersaudara-ost-magika.html#ixzz1IK1swtA4

ketenangan... tatasusila.... adab diri....

hidup ni, betul, ajal maut ketentuan Allah SWT, tidak ada yang berani saya sangkal tentang ketentuan Allah SWT.  berjuang, memang sebagai hambaNya kita kena berjuang. berjuang tegakkan kebenaran.


apalah salahnya memberi laluan untuk diri dinasihati? keras kepala nak bertekak nak tunjuk ketegasan diri walau pegangan tu terang2 membuatkan orang sekeliling terguris rasa , apa faedahnya? betul, tak semua sempurna.  tapi kalau dah berkali2 masih nak ulang kesilapan sama, maknanya, tak ade iktibar & pengajaran yang diambil dari kejadian yang dah berlaku.


siapalah kita nak nilai seseorang tu, tidaklah layak kita ni. kadang2, tak semua yang kita lakukan betul, kita kena terima teguran, jelaskan keadaan yang keruh, bukan dengan cara berdiam diri. berusaha menjernihkan keadaan seboleh mungkin, saya rasa itu yang terbaik, bukan dengan cara mendiamkan diri yang bukan pada tempatnya.


sifat sabar dan zuhud : sabar dalam menghadapi dugaan orang sekeliling, dugaan konflik dalam diri, tak semestinya itu membenarkan kita bertindak tanpa mengambil kira orang di sekeliling. pertimbangan  diri yang wajar menunjukkan ciri kepimpinan kita yang matang dalam membuat keputusan. 


zuhud, semua yang kita ada, anugerah Allah SWT, bersyukurlah, bukan dengan cara menghebah2kan kelebihan diri, masih ramai lagi yang lebih hebat dari diri kita, tak semestinya dengan alasan kita pernah terlibat dalam apa2 bidang organisasi menunjukkan kematangan.. tak. yang menunjukkan kematangan adalah sikap kita. cara kita bertindak. itu yang menunjukkan kematangan kita berfikir.


dalam berorganisasi, kita bukan mementingkan buah fikiran siapa yang akan diutamakan, bukan mengutamakan skil perdebatan perbahasan, yang penting adalah kemahiran berunding. win-win situation.
its not about debating about what is right and wrong. its not about win-loose situation. but  WIN-WIN SITUATION. 


everybody deserves the right to state their opinion, no matter who they are.dont ever simply cut the opinion short and just deciding on what you think is right. it will result in the near future. dont ever do that. living and doing responsibility in organization didnt only reflect one's image, but the organization as a whole, every member in it.


sebagai manusia, saya masih tercari2 dalam hidup ini, cara untuk mendidik hati dan diri untuk menjadi insan yang lebih baik. saya suka dinasihati, ditegur,dikritik. itu semua untuk memperbaiki diri. jika ada situasi yang memerlukan saya tampil untuk memberikan penjelasan,  إن شاء الله , saya akan tampil memberi keterangan... bukan dengan niat untuk membuka aib sesiapa, atau untuk menyalahkan sesiapa, penjelasan itu sendiri bagi saya, menerangkan keadaan sebenar dengan harapan, saya sudah berusaha untuk menjernihkan keadaaan. selebihnya, terserah kepada Allah SWT. kerana saya pasti, kita bukanlah yang terbaik. tapi, kita berusaha & berjihad untuk menjadi hambaNya yang terbaik.


Wallahu A'lam.......